tisdag 4 september 2012

Workflow

Workflow är ett sånt där ord som medelålders män som läser för mycket fototidningar gillar att slänga sig med. Om man bara använder kameran på semestern, spelar det kanske mindre roll hur lång tid det tar att ta hand om bilderna, bara man är klar till nästa semester, men om man kommer hem med flera hundra bilder varje dag, gäller det att man kan stöka undan dom snabbt, annars kommer man aldrig ikapp och hårddiskarna blir fulla med bilder. Fotar man konserter falnar allmännhetens intresse snabbt, man ska helst ha upp dom på webben dan efter. Jobbar man för en tidning, kanske innan konserten är slut.

En del fotografer kan lite snobbigt säga att de ändrar mycket lite i datorn. En bra bild tar man i kameran. Gör rätt från början! Ibland undrar jag om den attityden beror på att man inte kan redigeringsprogrammen eller om man bara tycker att datorer är trist rent allmänt. Det är ju väldigt konstigt att den kreativa processen skulle ta slut så fort kortet är taget; för mig har den bara börjat.

Mitt sätt att arbeta ändrar sig hela tiden, det senaste tricket jag lärt mig är alltid min favorit, och eftersom jag är självlärd finns det massvis kvar att lära. Men så här jobbar jag idag. Vi börjar med en bild på Martina Schipotjenko i syntduon Page. Alla bilder jag tog i helgen såg ut så här eller värre. Det fanns verkligen inget scenljus.


Kameran är som vanligt min Panasonic G2, Eftersom det var så mörkt använde jag min 45 mm Olympus med f1,8. ISO 400 och en 1/200 dels sekund, spotmätning så klart. Kunde nog gått ner till 1/125 och jag kunde ha ställt ISO till 800, men det är ju alltid lättare att säga efteråt.

Jag fotar sen någon månad i RAW och filerna ligger på 14 Mb,  så in med minneskortet i datorn och öppna upp dom i Lightroom direkt utan att föra över dom till datorn. Först gör jag en grovsortering, bilder jag gillar får ett dubbeltryck på klarhet och lyster, då blir det en liten ruta på miniatyren längst nere på skärmen. Sen är det lätt att markera alla som inte har det och ta bort dom - bättre översikt och lättare att välja ut de bilder man vill gå vidare med. Här har jag ju ändrat bilden ganska extremt. Jag brukar börja med skärpan, eftersom just mörkerfotografering är min kameras akilleshäl ökar jag skärpan ganska rejält till 90 och brusreduceringen till 30. Här har jag satt fyllnadsljus till 13 och svärta till 8, men i helgen lärde jag mig använda rutan "Region" och då tycker jag inte det behövs så ofta längre. I region ställde jag Hödagrar till -62, Ljus till +74, Mörker -38 och Skuggor +12. Det finns ju inget fel eller rätt utan man går på vad man själv gillar. Men det är här du hittar ljuset i bilderna utan att förstöra dom.

Temperatur och färgton har jag ändrat till 5645 och +86.

I rutan för färgmix fanns det få reglage som faktiskt påverkade något eftersom bilden mest är blå och lila. De tre reglagen är Nyans som avgör vilken färg det blir, Mättnad som bestämmer hur mycket färg det blir och Luminans som säger hur ljus färgen skall vara. Ok, Blå: N 0 M -53 L -8, Lila N -27 M -66 L +46 och Magenta N 0 M -59 L +78. Igen får man experimentera, konsertfoto har ju sällan naturliga färger, det är inte det man är ute efter, tvärtom. Till sist längst ner under kamerakalibrering har jag gått på färgerna igen. Varför, inte vet jag, jag var väl inte helt nöjd. Skuggor ställde jag till -87, Röd primärfärg Nyans -3 Mättnad -100 Grön PF N -10 M -18 Blå PF N -66 M -23.  Som sagt ganska extremt, har det blivit rätt i kameran är ju ändringarna mer subtila, men det är fortfarande dessa reglage jag drar i. Och så här blev det.


Eftersom jag gått till att göra mer och mer i Lightroom blir det inte mycket kvar för Photoshop att jobba med, men först glöm inte att markera alla bilder du har öppna i Lightroom och exportera dom till en mapp på datorn. Exportera dom som orginal, så ligger Rawfilerna där tillsammans med alla inställningar du gjort. Sen kan du tömma kortet, vad ska man med alla misslyckade bilder till?

Här använde jag ju en fast lins, så jag beskär bilden lite för att få den komposition jag var ute efter, sen har jag lagt på ett justeringslager och ökat Brightness, här får jag gissa; +30, brukar det hamna på. Ibland gör jag ett lager till med Hue/Saturation, +5 kanske på Saturation slidern.


Jag har sneglat på Justeringslagret för Gradient Map ett tag, och idag provade jag att lägga ett svartvitt lager på den här bilden och köra blend mode Luminosity. Jag vet inte vad detta heter på svenska, men den ligger längst ner av alla varianter man kan välja. Resultatet blev lite mer kontrast.

Jag läste en gång om en fotograf som alltid avslutade med Unsharp Mask så det gör jag med. Svårt att säga om det hjälper, men det kostar ju inget.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar