onsdag 19 september 2012

Filmtipset - Franska Nerver

Det har varit dåligt med filmtipsen på sistone och det beror så klart på att det varit dåligt med filmtittandet över sommaren. Jag hade väl kunnat skriva att The Dark Knight Rises var en bra film, men den var ju inte lika bra som föregångaren, så... Men In Black 3 var ju bättre än tvåan, men vilken film är inte det? (Men trean var kul, se den.) The Avengers var ju ett måste, men jag blev besviken, hellre Cabin In The Woods, om man nu som jag är ett Joss Whedon-fan.

Sen har jag ju sett mycket gammalt, halvdant och det är väl därför det har lockat så mycket mer att springa på alla dessa konserter nu i sommar. Man glömmer nästan av hur det är att se en riktigt bra film.

Igår gjorde jag äntligen det med den franska komedin Franska Nerver, (Les émotifs anonymes i orginal, men kanske lättare att hitta med den engelska titeln Romantics Anonymous).

Filmen handlar om chokladkonditorn Angélique som är rädd för allt som kan ske i sociala sammanhang, som att någon tittar på henne eller pratar med henne. Omgående korsas hennes väg med chokladfabrikanten Jean-René som lider av samma åkomma.

När de här två försöker inleda en romantisk relation uppstår en fransk variant på The Office humorn, det är pinsamt och roligt om vart annat. Jag tror att anledningen till att detta känns lite elegantare har mindre att göra med att det är på franska och mer med att huvudpersonerna är bättre skådespelare än t ex Ricky Gervais eller Henrik Dorsin. Benoît Poelvoorde och Isabelle Carré har ett perfekt samspel och är helt fantastiska i huvudrollerna.

Filmen är bara 1.17 lång och det ger den ett extra plus tycker jag. Hade den varit amerikansk hade det förmodligen lagts till en halvtimme utfyllnad för att folk ska få valuta för pengarna. Men det är ju ingen som blir gladare av det. Resultatet blir ju alltid att händerna börjar vandra efter ipaden och snart har man tappat koncentrationen. Här finns ingen tid för det, tempot är högt och skratten kommer tätt. 10/10






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar