söndag 30 september 2012

Skräckfilmstipset

Min särbo är väldigt förtjust i skräckfilmer och det är helt okej med mig så länge jag får sålla bort all dynga som finns i den genren. I helgen har det blivit två bra filmer som kanske inte innehöll några scener där man sitter och skriker av skräck i soffan, men man fick skratta desto mer.

Först ut var Juan of the dead, något så ovanligt som en kubansk zombiefilm. Egentligen borde det räcka så, jag har aldrig ens sett en kubansk film förut, än mindre en kubansk zombierulle. Man fattar att detta kommer att bli en annorlunda upplevelse.

Filmen handlar om ett gäng charmiga småtjuvar och fifflare i Havanna som ser en chans att tjäna lite pengar när en zombieepedmi bryter ut. De startar firman Juan of the dead, med taglinen We kill you loved ones som motto.

Det är en svart humor med många överraskande roliga scener, och naturligtvis massor av zombier och splatter. 7/10

Näst ut var Monsterklubben (The Monster Squad) från 1987. Detta är en sån där film som man inte kan begripa att den inte är mer känd. Antagligen är det så enkelt att ingen av barnskådisarna gick vidare och slog igenom. Hade någon av de gjort det hade man alltid refererat till denna som genombrottsfilmen för...

Filmen handlar om ett gäng killar och en lillasyster som bildat Monsterklubben, de träffas i en koja och pratar om sitt favoritämne. Problemet är bara att monstren har samlats i deras stad för att förstöra en amulett och det blir Monsterklubbens uppgift att stoppa dom.


Filmen är ett måste för fans av 80-tals-komedier som t ex The Goonies - Dödskallegänget, som kom två år tidigare, som förresten blir en bra film att para ihop denna med för en schysst filmkväll. The Goonies gav jag betyget 9/10 när jag såg den senast. Båda filmerna kanm man se med ganska små barn utan att de får mardrömmar. Och nu menar jag alltså inte Juan of the Dead, utan de här två 80-talsfilmerna. 8/10 för Monsterklubben.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar