måndag 2 februari 2015

Redigering som avkoppling






Det vanligaste är att jag redigerar mina bilder väldigt snabbt, några minuter per bild bara. Är det mingelfoto kanske jag inte redigerar alls. Men jag gillar verkligen att redigera, så ibland kan jag ta en bild och bara se vad jag kan göra.

Rödhaken var ju snäll som satt still i trädet och sjöng medan jag sakta gick närmare och närmare. Bakgrunden var dock inte alltför kul, så den har jag bytt ut. Är man duktig på att frilägga bilder finns det säkert snabbare sätt än min metod. Jag har lagt rödhaken ovanpå en annan bakgrund från i höstas, sen har jag suddat med med en pensel utmed konturerna på bara fyra pixlar och en opacitet på 20%.

Det här första varvet tar evigheter, men det är viktigt att det blir en mjuk övergång mellan förgrund och bakgrund. Sen tog jag ett varv till med ett sudd på 20 pixlar och 80%. Nu gick ett varv betydligt snabbare och sista varvet större pensel och 100%. Sen får man kolla så det ser ok ut och sudda vid behov. Småfjädrar suddade jag över med en opacitet på 10%. Efteråt har jag redigerat i Color Efex. Originalbilden är helt obeskuren och oredigerad, direkt från RAW-filen.

Andra bilden har jag spegelvänt för att bättra på kompositionen.

Spindelmannen har fått en fot från en annan bild och sen har jag använt klonverktyget, så lite annan teknik där.


I usually edit swiftly, a few minutes, that's all. If it's pictures from an event I might not edit at all. But I do like to edit, so sometimes I'll take a picture and just see what I can do.

This red robin just sat in his tree singing, while I slowly got closer. I couldn't do much about the background though, so I changed it. If you're good at masking, I'm sure there are faster methods than the one I used. I put the robin on a new background and then traced the edges with a small eraser at four pixels and an opacity of 20%.

This takes forever, but you'll get a soft edge between the background and the foreground. Next lap I used 20 pixels and 80%. This time it was a lot fasterand and then a bigger eraser and 100%. The small feathers I just painted over with an eraser at 10%. The final pic was edited in Color Efex. The original picture is straight from the RAW file.

I wasn't too keen on the composition of the second one, so I know it's rude, but I decided to flip the bird (horizontally).

Spiderman received a bit of a foot from another picture, and the I cloned that background from what was already there, another technique you can use.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar