söndag 13 juli 2014

Rigmor Gustafsson på Villa Belparc








Som en del av Sommarunderhållningen i Slottsskogen uppträder Rigmor Gustafsson på Villa Belparc kompad av Mattias Von Wachenfeldt. Det är fri entré, men det finns möjlighet att äta och dricka, så det är sorligt och skramligt. Väggar och tak är svarta och scenen är bara upplyst med några svaga spotlights. Det blir lite klubbkänsla, men inte så lätt att fota.

När konserten väl börjar upphör allt sorl som i ett trollslag och jag känner att klickandet från min kamera överröstar musiken. Jag har nog aldrig tagit så få bilder förr. Sen hamnar vi i publiken i en bubbla där bara musiken finns,  t o m servitörerna aktar sig för att ens låta glasen klirra mot varandra på brickorna.

Det är ju jazz, men det är inte tokjazz, här finns inga jobbiga utsvävningar där man till slut glömmer vilken låt som spelas. Mattias är en klassiskt skolad gitarrist och flera gånger nämns Eva Cassidy som en gemensam nämnare för dom båda. Flera av "hennes" låtar spelas, men det påminner mycket om Evas ton oavsett om låten är signerad av Fleetwood Mac eller Evert Taube.

Även om det är en närmast andäktig stämning inne i tältet, är det en uppsluppen konsert med roliga mellansnack och ett bra sväng. En härlig avslutning på den här konsertveckan. Och en bra uppladdning inför nästa, som kommer att bli något i hästväg.




4 kommentarer:

  1. Tyckte jag läste någonstans att det finns ett tyst läge på Panasonic G/GH?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elektronisk slutare, det stämmer. Men man tappar en del i kvalitet.

      Radera
    2. Tack Tony! I ärlighetens namn, hade jag inte en tanke på tyst läge, men jag kände inte heller att jag behövde fler bilder. Ville hellre lyssna och koppla av för en gångs skull. :)

      Radera