fredag 5 juli 2013

100 Höjdare - Pet Shop Boys - Behaviour, 1990


Lyssnade man på radio 1985 kunde man inte missa Pet Shop Boys. Hitsen duggade tätt i början, men det var inte förrän jag valde att lämna vinylen bakom mig och gå över till CD som killarna gick från att vara ett bra band, till att bli mitt absoluta favoritband. Visst det var kul att höra gamla skivor i bra ljudkvalitet, men att höra synthploppandet från Pet Shop Boys i CD-kvalitet lät som inget jag hört innan.

Behaviour är formodligen pojkarnas stillsammaste, mest reflkektiva album, men också det med de finaste melodierna. Här är deras kreativa topp. Inte bara låtarna på plattan är bra, baksidorna på alla singlarna är också fantastiska. Neil Tennant sa i en intervju att studiokillarna hade varit övertygade om att It Must Be Obvious var en given hit, bara för att tappa hakan när de fick höra att det var en B-sida.

Deras största framgång låg framför dom; Very med brottarhiten Go West. Men kreativt hade det redan börjat gå utför. Faktum är att hade de lyckats hålla fanan högt bara ett album till, hade samlingsplattan Alternative, som samlat alla B-sidor, knuffat ut Behaviour från listan, men det är sällan jag orkar lyssna hela vägen ut på disk 2.

Någon med bra minne kanske undrar hur detta blev så dyrt. Innan Alternative släpptes var jag tvungen att köpa varenda singel för att komma åt B-sidorna, och sen kom remixkulturen...

Behaviour på Spotify.
  1. "Being Boring" – 6:49
  2. "This Must Be the Place I Waited Years to Leave" – 5:30
  3. "To Face the Truth" – 5:33
  4. "How Can You Expect to Be Taken Seriously?" – 3:56
  5. "Only the Wind" – 4:20
  6. "My October Symphony" – 5:18
  7. "So Hard" – 3:58
  8. "Nervously" – 4:06
  9. "The End of the World" – 4:43
  10. "Jealousy" – 4:48
Fler höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar