tisdag 9 september 2014

100 Höjdare - Sade - Diamond Life, 1984


I år är det trettio år sen Sade släppte sin debutplatta Diamond Life. Det är så klart ett jubileum som är obegripligt, inte bara för att man inser hur gammal man är, men också för att jag misstänker att jag köpte skivan något år efter den kom och för att musiken är så tidlös.

Även om jag aldrig skulle ha köpt skivan eller ens tyckt om den, hade den förmodligen klarat kriterierna för den här listan. Den är som gjord för fantasilösa restauratörer, och den har säkert funnits på samtliga restauranger jag jobbat på.

Vid det här laget vet säkert alla att Sade inte bara är sångerskans förnamn, utan också namnet på hela bandet, som haft samma medlemmar under alla år. Men det är klart, inleder man karriären med att sälja miljontals skivor och sen bara får ur sig sex plattor och lika många turnéer på trettio år, så sliter man inte så hårt på varandra.

Ett tag var det säkert tjatigt att höra den här skivan överallt, men den ersattes till slut av uppföljarna och nu kan man bara konstatera att den fortfarande är helt fantastisk. Coolare än både Miles och Chet tillsammans egentligen, musiken är redan här väl avvägd för att på senare plattor bli minimalistisk, inte en ton i onödan.

Nästa skiva Promise, gillade jag också, men sen kände jag att konceptet började bli väl urvattnat och det dröjde till år 2000 och Lovers Rock innan jag helt hittade tillbaka.

Sade – Diamond Life på Spotify.

1.Smooth Operator
 2.Your Love Is King
3.Hang on to Your Love
4.Frankie's First Affair
5.When Am I Going to Make a Living
6.Cherry Pie
7.Sally
8.I Will Be Your Friend
9.Why Can't We Live Together

Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar