fredag 3 april 2015

Maritiman






Det blev en fin solnedgång igår lite överraskande. Eftermiddagens kompakta molntäcke löstes upp och det blev istället för få moln. Jag satte mig i bilen utan att egentligen veta vart jag skulle åka och hamnade vid Maritiman på Packhusplatsen.

Solen gick ner bakom en kran så jag hittade min bild ganska omgående. Lite längre bort satt ett gäng tiggare och söp och skrålade, så jag valde att inte utforska motivmöjligheterna åt det hållet. Men det kom ett större moln som gled in i position så jag kunde använda vidvinkeln också.

I redigeringen är det mer kontrast och ljus jag jobbat med än att bara dra på färgerna. Att bara dra på färgmättnad gör att mycket detaljer försvinner, medan kontrastreglagen gör precis tvärtom.

It turned out to be a rather nice sunset yesterday after all. Almost too few clouds. I took a drive without really knowing where I'd end up and found myself by Maritman (Gothenburg's warship museum) at Packhuspiatsen.

The sun was setting behind one of the cranes, so I found my picture straight away. Further down some romaninan beggars were boozing and making a racket, so I chose not to explore the photo opportunities there. Later on one big cloud came sailing my way so I could use the wide angle zoom also.

In the editing process I used the contrast tools more than just saturation. Just pushing the colors makes you lose details, while contrast is just the opposite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar