torsdag 6 mars 2014

100 höjdare - Television - Adventure, 1978


Här är en till av mina mest spelade skivor, många av plattorna här på listan har börjat snurra på skivtallriken, fått nytt liv på cd och till sist mp3. Denna började på kassettband innan vinylen och därefter har den faktiskt mest gått på repeat i huvudet. Jag kan ha haft den på cd, men jag tror att texterna sitter så djupt rotade i mig att jag inte ens behövt spela den.

Tom Verlaines och Richard Lloyds snåriga gitarrspel utvecklades på legendariska New York-klubben CBGB's tillsammans med Ramones, Talking Heads och Blondie bl a. Av alla band som spelade där blev Television ett av de mer stilbildande, men samtidigt ett av de mer okända.

De flesta hyllar debuten Marquee Moon som också är fantastisk, men andra plattan; Adventure känns mer färdig och jag tycker låtarna är starkare. Det är många textrader här som har poppat upp i skallen med jämna mellanrum, inga speciellt djupa saker, men sånt jag lätt kunnat relatera till i olika situationer.

Första sidan är ganska poppig, medan den andra är mer kontemplativ, med mer fokus på gitarrspelet. Sista spåret flummar iväg rejält och slutar instrumentalt på ett ganska otillfredsställande vis. Här hade det behövts något mer för att sätta punkt. Det får man nu i cdutgåvan med titelspåret som tidigare varit outgivet, plus lite annat godis.

Television - Adventure på Spotify

Side one

  1. "Glory"  – 3:11
  2. "Days"  – 3:14
  3. "Foxhole"  – 4:48
  4. "Careful"  – 3:18

Side two

  1. "Carried Away"  – 5:14
  2. "The Fire"  – 5:56
  3. "Ain't That Nothin'"  – 4:52
  4. "The Dream's Dream"  – 6:44

Fler höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar