onsdag 15 maj 2013

Porträtt



Jag har mycket att lära när det gäller foto, den viktigaste läxan jag har framför mig är nog att stanna upp och tänka efter. När det gäller kameran och programmen känner jag att jag lär mig lite hela tiden i det tempo jag klarar av att ta till mig det, men att tänka efter och inte bara börja fota utan att kolla hur kameran är inställd. Det måste till en rejäl kursriktning, men det skall jag fixa.

Och det konstgjorda ljuset, det är också spännande. Just nu har jag två studiolampor, men jag behöver en till minst. Jag gillar idén att fota i kontinuerligt ljus, betydligt lättare att se vart man är på väg. Studioblixten/lampan jag har blir rejält varm, men fyller man på LED-ljus borde det funka.

Här är då några porträtt, först ett självporträtt, jag hade hjälp av appen som skickar bilden till mobilen eller ipaden och som då även funkar som fjärrutlösare.Sen är det övriga lätt motvilliga familjemedlemmar.

Är du en hoppfull modell som behöver bilder till din portfolio, så vill jag gärna fota dig. Det enda jag begär är att få lägga ut bilderna på bloggen här. Kontakta mig på fotoscenen@gmail.com

4 kommentarer:

  1. Härliga bilder.
    Gillar att du delger dina tankegångar.
    Kanske delge lite teknisk fakta ibland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker du vilken lins jag använt eller ljussättningen? De överst tog jag med 25 mm på f1,4, retsen skötte kameran, vi sitter vid köksfönstret och har dov eftermiddagssol i ansiktet, en stor lampa kommer in från höger och det vassare LED ljuset från vänster, möjligen också kökslampan ovanifrån, den sista är naturligt ljus med 35 - 100 mm på f2,8.

      Radera
  2. Exakt. Lite info om vilket objektiv du använt eller liknande, men det var bara en tanke! Ibland blir jag lite nyfiken för jag tycker att du får till ett bra ljus och väldigt fin skärpa i dina bilder. Nu vet jag ju att det mesta beror på fotografen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det är bara att fråga. Just skärpan här är ju mycket i efterbearbetningen. Tänkte jag skall skriva lite mer om det i morgon.

      Radera