fredag 17 maj 2013

100 Höjdare - Ratata - Äventyr, 1983


Av Ratatas tidiga skivor var det Äventyr som rullade mest, förmodligen i min Walkman eftersom jag hade den på kassettband. Första spåret Soldater är lite funkigt och har en komplicerad rytm som blev ännu knepigare eftersom bandet hade trasslat sig, så den brukade jag spola förbi. Men efter den var alla låtar bra. Musiken är lite mognare, inte fullt lika deppig som på de två första skivorna och inte lika trist som den skulle bli på de senare. Mer soulig än syntig och i min mening tidlös, den här plattan kunde lika gärna släppts 2013.

Tyvärr finns ingenting på Spotify, några få låtar finns kanske på Itunes. Här kan man lyssna på en minut av varje låt. De här sajterna, (det finns flera med samma upplägg och skivor) är naturligtvis illegala. Upphovsmannen får inte en krona. Och det vet jag eftersom skivor jag gjort har legat där i flera år, och jag har inte sett en spänn.

Ratata - Äventyr
  1. Soldater
  2. Soulboy
  3. Trick med speglar
  4. Vild
  5. Hemlighet
  6. Pojkar
  7. Sista dansen
  8. När regnet faller
  9. Sång till en vän
  10. Din öde ö
Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar