fredag 24 maj 2013

100 Höjdare - The Stone Roses, 1989

När den här skivan släpptes hade jag totalkoll på den engelska musikscenen, men Stone Roses var bara ett av många bra "Madchester" band, Happy Mondays och James t ex var ju minst lika bra. Men det finns något hypnotiskt i The Stone Roses debutplatta, den smyger sig på en och till slut upptäcker man att man är besatt. Det är en perfekt pop-platta helt enkelt, men det tar ett tag att komma den in på skinnet, eller släppa in den under ditt. Lite tålamod krävs. Det finns många versioner släppta, men jag rekommenderar orginalversionen, när den väl sitter kommer man ändå att leta upp singlar, tolvor och baklängesversioner. Allt för att få känna den där kicken igen. En period hade jag med mig den här cdn vart jag än gick.

 The Stone Roses på Spotify
  1. "I Wanna Be Adored" - 4:52
  2. "She Bangs the Drums" - 3:42
  3. "Waterfall" - 4:37
  4. "Don't Stop" - 5:17
  5. "Bye Bye Badman" - 4:00
  6. "Elizabeth My Dear" - 0:59
  7. "(Song for My) Sugar Spun Sister" - 3:25
  8. "Made of Stone" - 4:10
  9. "Shoot You Down" - 4:10
  10. "This Is the One" - 4:58
  11. "I Am the Resurrection" - 8:12

Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar