onsdag 2 januari 2013

Trängselskatt

Idag var det då första dagen med trängselskatt i Göteborg. Någon större trängsel har det aldrig funnits här. Om inte en olycka inträffat, då det kan bli helt stopp, men det kommer inte den här skatten att råda bot på. Inte heller kommer det att bli färre bilar som åker genom stan, gissar jag. Helt enkelt för att det inte finns några alternativa vägar. I Stockholm minskade biltrafiken, men där fanns det andra vägar att ta. Det skall till väldigt mycket för att få folk att ändra sina vanor.

Blir det som jag tror kommer politikerna här i Göteborg att bli överlyckliga över detta, eftersom de inte ens själva orkar hyckla om att det inte är en trängselskatt, utan en skatt, helt enkelt. Om folk slutar köra bil och skonar miljön, måste avgifterna höjas, för degen måste in.

Man kan ju (och bör ju) tycka att de redan höga skatter vi betalar borde täcka allt; skolor, sjukvård, infrastruktur… Problemet är att det gör den inte. En apa kan fatta att ekonomin i kommunen kunde skötas bättre. Mutkolvar, svågerpolitik och goa gubbar. Göteborgsandan där var och en tänker på sig själv och sina närmaste, men handen på hjärtat; gör vi inte det allihop? Så länge vi har politiker av kött och blod får vi lära oss leva med att det inte blir perfekt. Vi kan hoppas att det blir bättre än det har varit, men det kommer inte att ske över en natt.

För dryga tio år sen jobbade jag på en kommunal konferens under ledning av min idol Erik Haag, (som jag då hade följt slaviskt i Knesset). När jag fick några minuter över stod jag och lyssnade och fick bl a höra dilemmat Göteborgs kommun hade. Att vi kommuninvånare kostade mer än vi smakade, så att säga. Under vår livstid är vi en belastning när vi går på dagis, och sen skola. Vi behöver sjukvård ibland, arbetslöshetsunderstöd ibland. Vi jobbar och betalar skatt och sen går vi i pension. Den tuffa arbetsmarknaden gör att folk pluggar allt längre, börjar jobba senare, går i pension allt tidigare och dessutom lever vi längre. Den tiden vi jobbar och betalar skatt, räcker alltså inte till för att betala vad vi faktiskt kostar. 

Och det hjälper inte om vi Göteborgare ökar på ljudet av små framtida skattebetalares fötter. Då blir det bara ännu dyrare för kommunen. Något som faktiskt plussar på i rätt riktning hade varit invandring av arbetsföra personer, som snabbt integreras i samhället, får jobb och kan börja betala skatt. Som Boråsare t ex.

Därför är trängselskatten en genialisk idé för Göteborg och faktiskt också för Göteborgarna. Det är väl rimligt att vi betalar vad vi kostar kommunen, men nu blev det så att även kranskommunerna åkte på att betala till Göteborg. Med vilken annan lösning hade man fixat det?

Till sist, ibland får man höra att trängselskatten drabbar de fattiga. Men det är inte sant. De fattiga har inte råd med bil och har inte haft det på många år.

2 kommentarer:

  1. Det är ett utmärkt sätt att dra in pengar till ett stort hål under staden. F ö har processen inte gett någonting mer än en svekdebatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är troligare att det är ett stort hål i budgeten som skall fyllas. Jag skulle bli mycket förvånad om spaden sätts i marken under min livstid. Ett antal utredningar kommer att komma emellan.

      Radera