onsdag 9 januari 2013

100 Höjdare - U2 - Achtung Baby, 1991


Jag blev ett frälst U2-fan redan i början på 80-talet. Den första konserten i Scandinavium hade vi bra sittplatser på parkett. Det tog inte många minuter innan de oranga plastsolarna var mosade och folk stod och dansade precis som det ska vara på en U2-konsert.

När The Joshua Tree kom hade min förälskelse gått över och jag hade börjat få de där tveksamma känslorna inför Bono som aldrig riktigt försvunnit. Han är lite töntig helt enkelt. Men i takt med att man själv blivit allt töntigare, har jag lärt mig att acceptera det.

När Achtung Baby! kom fyra år senare var det en rejäl nystart och förälskelsen blossade upp igen. Killarna i bandet hade tagit en tripp till Berlin och upptäckt dansrytmer och dekadens. Själva inspelningarna ägde dock rum hemma i Dublin. Resultatet blev en skiva proppfull med hits och One, en av världens bästa låtar.

Konserten som följde plattan, igen i Scandinavium, liknade inget annat, tv-apparater på scen som spottade ut olika budskap i ett högt tempo och framför scen en svettig hög med kroppar. Egentligen hade det nog varit läge att backa lite där för jag hade fullt sjå med att bara hålla mig vertikal. Trots det en av de bästa konserter jag sett.

Achtung Baby! på Spotify
  1. "Zoo Station" - 4:36
  2. "Even Better Than the Real Thing" - 3:41
  3. "One" - 4:36
  4. "Until the End of the World" - 4:39
  5. "Who's Gonna Ride Your Wild Horses" - 5:16
  6. "So Cruel" - 5:49
  7. "The Fly" - 4:29
  8. "Mysterious Ways" - 4:04
  9. "Tryin' to Throw Your Arms Around the World" - 3:53
  10. "Ultraviolet (Light My Way)" - 5:31
  11. "Acrobat" - 4:30
  12. "Love Is Blindness" - 4:23
Fler inlägg i serien 100 Höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar