onsdag 23 januari 2013

100 Höjdare - Meat Loaf - Bat Out Of hell, 1977


På de flesta av mina 100 Höjdare har texterna en framträdande plats, jag kan se över en halvdan röst, taskig produktion etc om texterna är bra. Bat out of hell har väl inte direkt dåliga texter, men jag tror det hjälpte att jag var tolv år när jag började gilla den här plattan. Hårdrock blev ju aldrig min grej trots att jag så tidigt skolades in med bl a detta. De flesta hårdrocksplattor har ju otroligt fåniga texter om man börjar analysera dom, trots allt. Det är egentligen först nu jag börjat uppskatta metal och då mest för att det är så kul att fota.

Men 1978 när detta sipprade ner till oss småkillar genom andras äldre syskon fanns det inget häftigare. Fortfarande går det inte att spela den här plattan utan att foten på gaspedalen blir väldigt tung i det inledande titelspåret.

Trots att skivan är en av de mest säljande någonsin, tog den god tid på sig innan den slog igenom, men det är kanske inte så konstigt; musiken liknar egentligen ingenting annat. Skivbolaget menade att det lät som om Ethel Merman skulle lira rock.

Det krävdes en hel del turnerande också för att få folk att vakna, vilket ledde till att Meat tillfälligt tappade rösten. Till slut kunde låtskrivaren Jim Steinman inte vänta längre utan spelade in uppföljaren Bad For Good själv. Det är absolut ingen dålig platta, men om man är nyfiken på hur det kunde låtit om Meat stått vid micken, kan man kolla in det här gamla inlägget från juni 2011.

Bat Out Of hell på Spotify.

  1. "Bat Out of Hell" - 9:51
  2. "You Took the Words Right out of My Mouth (Hot Summer Night)" - 5:04
  3. "Heaven Can Wait" - 4:41
  4. "All Revved Up with No Place to Go" - 4:20
  5. "Two out of Three Ain't Bad" - 5:25
  6. "Paradise by the Dashboard Light" - 8:28
  7. "For Crying Out Loud" - 8:44 
Fler inlägg i serien 100 Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar