torsdag 17 januari 2013

100 Höjdare - Sparks - Kimono My House, 1974


När folk velat beskriva mig med ett ord, har det ofta blivit ”lojal”, och visst, jag har bara ett fåtal långa förhållanden på mitt CV och jag har stått ut på arbetsplatser betydligt längre än vad som varit nödvändigt.

Popgruppen Sparks började jag digga 1976 när jag var tio år. Trettiosju år senare är det (än så länge) bara Sparks och Beatles jag följer på mitt twitterflöde. Förtjänar de min lojalitet? Egentligen inte, men även om bröderna Mael har en del lågvattenmärken bland alla skivor de släppt, har de mellan varven också överraskat med att studsa tillbaka och leverera igen. Senast någon brydde sig var dock mitten på 90-talet när de slog med ”When do I get to sing my way” som blev en top 40 hit i England åtminstone.

Höjdpunkten i karriären kom dock redan 1974. Kimono My House hade den vilt skjutande This Town Ain’t Big Enough For The Both Of Us som inledningsspår. Textrader som You hear the thunder of stampeding rhinos Elephants and tacky tigers för att beskriva en killes känslor inför kvällens date signalerade att detta var inget dussinband och var dessutom något som även en tioåring kunde relatera till.

Musiken hämtade inspiration från alla möjliga håll, först några år senare förstod de att deras musik inte gick att dansa till och började samarbeta med Giorgio Moroder, men innan dess skapade de en fantastisk trilogi med de efterföljande plattorna Propaganda och Indiscreet. Singlar och singelbaksidor höll lika hög kvalitet och lade grunden till mitt maniska samlande. Nu ligger dessa spår som bonus på återutgivningarna, mellanplattan Propaganda kanske är mindre lättillgänglig än de båda andra, men är lika bra som de andra två. 

  1. "This Town Ain't Big Enough for Both of Us" - 3:05
  2. "Amateur Hour" - 3:37
  3. "Falling In Love With Myself Again" - 3:03
  4. "Here In Heaven" - 2:48
  5. "Thank God It's Not Christmas" - 5:07
  6. "Hasta Mañana, Monsieur" - 3:52
  7. "Talent Is An Asset" - 3:21
  8. "Complaints" - 2:50
  9. "In My Family" - 3:48
  10. "Equator" - 4:42
Alla inlägg i serien 100 Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar