fredag 27 juli 2012

Regina Lund på Liseberg

Regina på Liseberg är en av de konserter jag sett fram emot mest i år. Det är 22 år sen nu som hon slog igenom som sexiga och roliga Laila Klang på P3. Jag låg i lumpen då och tyckte hon var toppen. När hon släppte sin första platta Unique köpte jag in den till jobbet och den blev en av de plattor vi spelade mest, en stadig ström av medelålders damer frågade mig vem som sjöng så vackert. Där har du din kärnpublik Regina, och inget fel i det naturligtvis.

Man vet aldrig vad det ska bli på Taubescenen, en akustisk gitarr och en vit spotlight eller fullt band och ljusshow. Regina bjöd på det senare och det märks att hon är skådespelerska i grunden. I vanliga fall när en artist lyfter handen i luften smattrar det rejält på fotoläktaren. Man måste passa på. Regina sjunger hela kvällen med händerna och de bra fototillfällena kommer i en stadig ström. Jag tror aldrig jag kommit hem med fler bra foton efter en konsert. Jag körde också med helt nya inställningar i kameran som blev riktigt lyckade, därför blir det arton bilder, lite mycket, men jag kan inte välja bort fler.

En ny favoritlåt fick jag, en oväntad Siouxie & The Banshees pastisch när man bara hört spamusiken på de äldre plattorna; This Is My Shield. Lyssna på den, Regina goes new wave! 

Regina bjuder också på skivan Breathe på hemsidan, ligger i en zipfolder. Bara tanka ner och packa upp helt lagligt. Här visar hon en ny sida, med mer elektronisk dansmusik, jag lyssnar på den nu och det låter bra, passa på medan det är gratis.

Filmade ett par låtar, här är min favorit Silent Green. Melodifestivallåten Rainbow Star finns här. I Water Me klippte jag in lite av den officiella videon, det blev inte helt perfekt, men solen skiner ute och jag skulle inte ens ha klippt detta idag egentligen. Det gick ju inte att låta bli. Som vanligt.



Klicka upp bilderna för att lättare bläddra.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar