tisdag 24 juli 2012

Om en bild del 2

Detta inlägg fick en fortsättning här.

Efter att jag skrivit gårdagens inlägg Om en bild började jag fundera på om jag verkligen fått den bild jag ville ha med den metoden jag länkade till igår. Antingen hade jag inte lyckats följa anvisningarna eller så var den bara inte kompatibel med min version av Elements, för det blev inte helt rätt. Istället prövade jag den här tutorialen.

De flesta av de här verktygen är nya för mig, så det blir lite klurigt att snabbt se vilka värden man ska ändra för att finjustera effekten. Jag har följt detta rätt av och sen lagt den färdiga bilden i ett lager ovanpå orginalet och ställt opaciteten till 70%, för att få rätt balans, och sen bättrat på ögonen igen så de blir riktigt färgglada. Jo, en grej till, kinderna i steg fem målade jag med betydligt lägre opacitet typ 4%. 30% blev för mycket på mina bilder.

Det blev också snyggt att göra om bilden till svart vitt, det blev en mjukare bild. Det andra porträttet är på min bonusdotter när vi lekte med korta slutartider.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar