torsdag 14 augusti 2014

Kulturkalaset Dag 2





















Det är ju inget kalasväder man möter när man kommer in till stan, men jag lyckas ta mig till Bältesspännarparken och Twisted Feet GBG City Jam.

Förra året tyckte jag det var jättekul att fota eftersom det blir coola actionbilder, men också för att det är en sån fantastisk stämning där inne. Väldigt mycket positiv energi.

Jag har en idé med mig att jag vill använda den extrema vidvinkelzoomen, men för att få bilden jag vill ha, hade jag behövt komma mycket närmare. Trots plats vid ringside är jag inte tillräckligt i smeten. Jag testar också för första gången att fota med kontinuerlig fokus. Jag brukar fota med single point, fördelen med det är att jag pekar på ansiktet och får skärpan där, (ögat om jag är tillräckligt nära).

Men de här ungdomarna är för snabba för mig och AFC funkar överraskande bra. Zoomen har f4.0 och jag tänker att det är skärpedjupet som gör att det funkar, men i slutet testar jag den fasta Leicalinsen med f1.7 och det funkar lika bra på den. (Den har alltså ett mycket kortare skärpedjup.) Faktum är att jag får får fler bra bilder sista halvtimmen med den än jag fått de två timmarna innan med zoomen.

När benen inte klarar att sitta på golvet mer, drar jag mig till Kungstorget där Göteborgs Alternativa Orkester gör sin första konsert någonsin.

Därpå blir det dags för Skrattfesten med Niklas Andersson, Emma Knyckare, Marika Carlsson, Jesper Rönndahl, Pterina Karlsson, Özz Nüjen och Peter Apelgren.

19.15 skall det starta, 19.14 börjar det ösregna och Niklas Andersson konstaterar att det är som att uppträda för en samling badbollar när han tittar ut över havet med paraplyer.

Regnet påverkar säkert både publik och de på scenen, men roligt blir det ändå till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar