måndag 10 mars 2014

Panasonic Leica DG Nocticron 42.5 f1.2 vs Olympus 45 f1.8



För att förbereda mig inför säsongen har jag skaffat den nya Panasonicgluggen med Leica märket på. Den motsvarar 85 mm på full frame och är alltså tänkt som en porträttlins. Mycket ljusstark, mycket välbyggd och snabb autofokus. Jag kan tänka mig att många är nyfikna på hur den är jämfört med Olympus 45mm f1.8. Det här testet är helt ovetenskapligt, det säger ingenting om känslan att hålla det i handen, eller om skillnaden i hur snabb autofokusen är. Sånt som förmodligen är viktigare i de flesta situationer. Vikten ligger så klart till Olympus fördel, eftersom den lilla plastlinsen bara väger 110 gram.

Jag har bildbehandlat försiktigt, men exakt lika på båda bilderna, och jag var ju tvungen att backa lite för att kompensera för de extra mm på Olympusen. Det något kortare skärpedjupet syns tydligt, och jag intalar mig själv att den övre bilden är mer tilltalande, men jag är ju tvungen med tanke på pengarna jag lagt ut, ha ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar