lördag 29 mars 2014

Filmtipset - The Secret Life of Walter Mitty

Jag får erkänna att jag knappt har något tålamod med film längre, häromkvällen såg jag tjugo minuter på tre filmer vardera, innan jag gick tillbaka till mitt Vänner-maraton som jag kört i nån månad nu. Har jag sett en film till slutet, så är det förmodligen värt att tipsa om den, kan man tycka.

Jag gillar när filmmakarna har använt mycket fantasi för att klura ut något nytt, och det har de gjort i The Secret Life of Walter Mitty.

Ben Stiller i huvudrollen jobbar på bildtidningen Life som arkivarie över alla negativ (tror jag). Sean Penn är fotografen med sånt renommé att hans ord att ett negativ ska bli omslag, räcker för att det också ska bli det. Se där, redan har man använt sin fantasi för att skapa en ny verklighet.

Walter hittar dock inte det här negativet och istället för att dagdrömma om fantastiska äventyr tvingas han ut på ett som tar honom till Island bl a. Väldigt snygga scenerier.

Filmen är kul och spännande och jag tycker den håller hela vägen i mål, en stark sjua. (7/10)

En annan film där man använt mycket fantasi, är boxningsfilmen Grudge Match med Stallone och De Niro. Ja, du läste rätt Rocky Balboa och Jake La Motta. Man får nästan gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen.

En fotnot för historielösa; Stallone har spelat Rocky i sex filmer och De Niro har boxats i stenhårda Tjuren från Bronx från 1980.

Som sagt det kräver lite fantasi för att vi ska acceptera att de här två 70-åringarna ska gå femton hårda ronder i ringen, men jag gillar ju det.

Själva upptakten till matchen i slutet av filmen innehåller en del roliga referenser till gamla meriter, även om den säkert är mer intressant om man har ett sport eller boxningsintresse. Men matchen är riktigt spännande. För en gångs skull är det inte helt uppenbart hur den kommer att sluta. Vem är störst stjärna, vem har publikens sympatier? Ok, jag hade en favorit, men har alla samma? Jag tror inte det. (6/10)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar