fredag 31 januari 2014

Filmtipset - The Best Offer


I slutet av åttiotalet var Cinema Paradiso en oväntad hit på svenska biografer, vid sekelskiftet kom Malena med vackra Monica Bellucci i huvudrollen, en film jag också sett flera gånger. Det dom har gemensamt är regissören Giuseppe Tornatore. Jag misstänker att hans namn är okänt för de flesta och skall det gå så långt mellan skrällarna är det inte så konstigt, (fast nu när jag kollar på IMDB ser jag att jag satt höga betyg även på Dold Identitet och Pianisten).

Nu är han aktuell igen i varje fall, i filmen The Best Offer spelar Geoffrey Rush en auktionsförrättare på typ Bukowskis. Han är alldeles strålande i sitt kyliga porträtt av en mycket isolerad man. Inte särskilt överraskande om man sett Shine t ex, där har ni ett tips till.

Man kan lätt tro att The Best Offer är en gåta att lösa, ett pussel man som tittare skall lägga. Så är det inte, men Tornatore skapar ett mysterium som griper tag i en från start. Detta är något så ovanligt som en film man vill se och koncentrera sig på. Händerna söker sig inte hela tiden till ipaden, utan jag vill verkligen veta vad som kommer att hända.

Tornatore ägnar sig heller inte åt billiga tricks för att skapa detta, utan alla karaktärer har sin plats att fylla. Filmmusiken är dessutom mästerlig och är skriven av Ennio Morricone, oftast hör man den inte såklart, men ibland ligger den bakom och driver på och gör scenerna extra intensiva.

Det är synd att avslöja för mycket om handlingen, men Rush karaktär får i uppdrag att värdera en samling antikviteter av en mycket oberäknelig kvinna ingen sett på 12 år, vem är hon, hur ser hon ut? Nyfikenheten driver honom vidare in i något som för alltid kommer att förändra hans liv. (8/10)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar