tisdag 19 juni 2012

Sommar filmtips

Även om det inte är mycket till sommar blir det ju så att man ser mindre på tv nu än annars, då kan det vara bra med lite guidning i filmdjungeln. Jag tänkte tipsa om några av de filmer jag sett på sistone som varit sevärda och börjar med en överraskning; The Woman In Black, en skräckfilm med Harry Potter (Daniel Radcliff) i huvudrollen. Det låter ju inget vidare, men faktum är att den var riktigt suggestiv. Daniel spelar en jurist som skall avsluta ett dödsbo i ett ödsligt hus som visar sig vara bebott av ett spöke. Letar man efter gore, hittar man inte mycket här, den här filmen bygger upp läskiga stämningar på ett klassiskt sätt och Potter gör sitt jobb bra. Jag skrek högt flera gånger, men det brukar jag i och för sig göra när jag kollar på skräckfilm eftersom jag alltid lever mig in i filmer jag ser. 8/10

Goon såg jag igår kväll så den har jag i färskt minne. Sean William Scott (Stifler i American Pie) spelar en snäll men korkad dörrvakt, som blir värvad till ett lokalt hockeylag för att han är bra på att slåss. Överraskningen här är att Stifler spelar riktigt bra. Visst det är träigt, men han får en faktiskt att tycka om rollkaraktären trots att han pucklar på folk på ett sätt som kunde fått dom att lämna in för gott. Filmen bygger på en sann historia om Doug "The Hammer" Smith, och om jag som knappt sett en hockeymatch gillar det här, borde ju hockeyfans gå helt bananas. Även boxningsfans har en del att hämta för ibland är det lite oklart vilken sport de tävlar i. Under eftertexterna visas några korta klipp med den riktige Doug. 7/10

The Man From The Future är en brasiliansk film och handlar om en vetenskapsman kallad Zero som har konstruerat en maskin som skall lösa världens energiproblem. Det finns dock en bieffekt, maskinen flyttar Zero tillbaka i tiden, närmare bestämt till just den dagen då den vackraste kvinna han mött svek honom och förändrade hans liv. Nu har han chansen att ställa allt till rätta.

Jag har tidigare skrivit om filmer som handlar om tidsresor och det är ett kul tema, jag har bara sett filmen en gång, men manuset verkar hålla ihop. Den är välgjord och rolig, det här är mainstream, men det blir ju ändå lite eget eftersom den inte är gjord i Hollywood. 7/10

Ännu roligare har man med 21 Jump Street. Jag gillar verkligen Jonah Hill. The Sitter tyckte jag också var jättekul.  Den här filmen bygger på en tv-serie från 80-talet som breakade Johnny Depp. Jag brukade se den men mer än så minns jag inte. Jonah och Channing Tatum spelar korkade snutar som får gå tillbaks till skolan för att jobba undercover. Målet är att fånga en drogtillverkare på skolan. Som brukligt numera i amerikansk film gör man skillnad på droger och droger. Den här dödsdrogen av LSD-typ är farlig, cannabis är kul. Det kan man tycka vad man vill om, men det skulle vara intressant att veta om all denna propaganda kommer från personlig övertygelse, eller om det ligger ekonomiska intressen bakom. Förr eller senare kommer detta att bli lagligt i Amerika, när propagandamaskinen rullat tillräckligt länge så. Filmen är i varje fall väldigt kul. En stark 7/10.

Chickflicks har jag inget emot; Clueless och Mean Girls är två av mina favoriter. This Means War med Reese Witherspoon är en annorlunda chick flick, det är en romantisk komedi, men det är också en spionhistoria med mycket pang pang. Man har täckt in alla baser, så det är en perfekt dejtfilm.
Vad händer när två CIA agenter börjar dejta samma kvinna och har tillgång till all världens resurser inom övervakning; förhoppningsvis inte det som händer i den här filmen, men kul är det. Regisserad av McG som gjort Terminator Salvation och Chalies änglar. 7/10




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar