måndag 18 juni 2012

Bildbehandling - Lenny Kravitz

För en månad sen berättade jag om en teknik för att få mer kontrast i bilderna, kallad soft focus i två inlägg, här och här.

När man lär sig nåt nytt photoshoptricks blir det lätt att man använder det på allt antingen det passar eller inte, jag skulle vilja påstå att soft focus passar bäst på bilder som föreställer tjejer, när man vill få lite modellkänsla. På mina konsertbilder lyfte de fram en del, men skapade en del nya problem, framför allt blev jag av med skärpa. Men så fick jag nys på detta; i programmet Lightroom klickar man på Framkalla uppe i högra hörnet. Här finns en massa reglage att experimentera med givetvis, men vi ska fokusera på några få, nämligen svärta och fyllnadsljus. Börja med att öka svärtan och det blir genast mer kontrast i bilden, med en hel del detaljer försvinner, det korrigerar du med fyllnadsljuset.
 
På den här första bilden har jag ökat svärtan till 50 och fyllnadsljuset till 22. Eftersom många av mina bilder från den här konserten blev tagna med tokhögt ISO och var väldigt korniga fanns det en del att vinna på att göra om dom till svartvitt med den här metoden.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar