söndag 3 juni 2012

Regnbågsgalan på Liseberg

En dag på Pridefest, inga konstigheter. Först fick jag för mig att HBTQ stod för Hetro, Bi, Trans och Queer. Alla får vara med liksom. Men det är ju Homo inte Hetro. Vad är skillnaden mellan Queer och Homo undrar man då. Vet dom inte att lyckade förkortningar består av tre bokstäver, inte fyra. Tänk DVD, VHS, USB...

Sånt kan man sitta och fundera på när man väntar på att spårvagnarna skall börja rulla samtidigt som 10 000 paraddeltagare skall gå mot Lisebergsingångarna. Den kön var jag inte sugen på, så jag fortsatte till lilla ingången. Ingen kö alls. Trots dessa 10 000 var det gott om plats framför scen där transan Gretchen och en discjockey på gott humör försökte få igång publiken. Först ut var MaryJet, en artist som idol har spytt ut. Nej, så kanske man inte kan säga längre efter Loreens framgångar. Men lite anonymt tyckte jag att det var.

Icona Pop tyckte jag var mer spännande, två tjejer som mejslar fram dansmusik med hjälp av några lådor elektronik på scenen.

Jenny Silver glittrade i en hyllning till Donna Summer, och killarna i Youngblood möttes av ett överraskande stort jubel.

Sen kom kvällens höjdpunkt; Dead by April. De är ju riktigt coola, jag skulle gärna sett mer av dom. De verkade restan av publiken också tycka, för när Lili och Susie gick på var det tomt framför scenen. Kunde inte låta bli att ta några steg framåt, men då fick jag inte alls samma bra vinklar. Riktigt kul att fota var det på det hela taget. Det gäller att få BILDEN snabbt eftersom varje artist bara kör två-tre låtar. Så här blev det.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar