onsdag 4 september 2013

Final i Flunsan med Flamingo


















Det ser lite ut som en tanke att jag började den här konsertsommaren med att fota Arvingarna i maj och nu 76 konserter senare, avslutar jag med att fota deras farsor i Flamingo. 77 konserter alltså, inte undra på att man börjar bli lite trött, men jäklar vad jag har lärt mig mycket den här sommaren.

Bosse Carlsson håller i allsången och när tösen som skulle sjunga solo fått halsfluss drar han upp Stig Källstedt ur publiken och plötsligt har gamla Göteborgsbandet The Tronics återuppstått! Det är väl inte många som minns dom kanske, men de platsade i vilket fall på min lista över svenska 60-tals favoriter och jag klippte en video till deras hit Burn That Candle.

Flamingokvintetten chocköppnar sitt set med att spela Hon är sexton år idag på både svenska och engelska. Och visst är det svårt att välja. Jag har klippt en video även till den låten och när jag ändå höll på gjorde jag en till den engelska också. De är lite olika faktiskt, och som vanligt när det gäller mina videos så kommer filmmaterialet från vitt skilda ställen och har sällan något med banden att göra.

Fyrverkerier avslutatde kvällen så jag hade släpat med mig ett stativ. Första gången jag testade att fota det och det gick bättre än väntat. Det är ju verkligen att skjuta i blindo. Man riktar kameran lite på måfå där man hoppas att något händer, och sen håller man tummarna.

Mina inställningar ifall nån är nyfiken. Bländare 8, Tid 10 sekunder, Manuell fokus, Ljusmätning över hela bilden och Digital noisereduction (som jobbar lika länge som det tar att ta bilden, så varje bild tar 20 sekunder att ta).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar