tisdag 24 september 2013

100 Höjdare - Santiago - Jag mår bra, 1995


När folk poserade för fotografen på 1800-talet tog man på sig sin allra bistraste min. Det var viktigt att inte bli ihågkommen som en lallande fåne. Ett leende är oberäkneligt.

Många svenska musiker tycker detta är jätteviktigt. Kent. Hade det inte varit kul att få en hit med Eskilstunagrabbarna där de helt låter masken falla och gör en riktig sommarhit. Gärna mitt i vintern om de nu vill vara motvalls.

Det finns några snubbar, alltid snubbar, som lyckats få till den lätta trallen som ändå funkar; Ted, Per och Thomas t ex.Och Santiago.

Santiago Gil är en Göteborgsgrabb som fick en P3-hit med bl a En Underbar tid på den tiden det bara fanns en popkanal. Lyssnade du på radio 1995 hörde du Santiago. Att köpa cdn med en okänd snubbe med två ganska lättviktiga låtar, var lite av en chansning, men oj vad jag fick valuta för pengarna. Ingen skiva í min samling har jag spelat mer än den här. Gång på gång plockar jag fram den och låter den snurra några varv.

Musiken är bra, men det är naturligtvis texterna som fått mig att komma tillbaka. Vad Santiago vill få sagt är att det är okej att vara lycklig, att må bra. Vårt samhälle går ut på att vi alltid vill ha lite mer, att inte vara nöjda. Att stå på en sten och säga Jag mår bra är nästan lite provocerande. Det här är inte skivan man lyssnar på när man precis köpt en ny fin bil. Det här är musiken när du åker genom ett vackert lansdskap och är tacksam att du har den där bilen, att du bor i det här landet och att den där flickan sitter bredvid.

Santiago ville hellre jobba med film än musik och blev manusförfattre och manusfixare. Senaste inlägget på CVn är bioaktuella Hur många kramar finns det i världen.

Här kan du lyssna på hela cdn.

Santiago - Jag mår bra

1. Människor som lever tills dom dör
2. Ett eget hus vid havet
3. Bronson och jag
4. Lycklig för ingenting
5. Att vara kär
6. Ingen jävel över bron
7. Köpenhamn
8. Jag mår bra
9. Vi kan bo på månen
10. En underbar tid
11. Enkelt liv

Fler Höjdare.

2 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren på min blogg och tack för informationen du hittat om denne Santiago. Han har gäckat mig så länge. :)
    Extra kul såklart att han numera jobbar med film men jag slutar inte hoppas på en uppföljare till denna magiska - FANTASTISKA - skiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte vi ska hålla andan direkt, han verkar inte gilla skivan själv lika mycket som du o jag. Här är en gammal intervju med honom. http://www.dn.se/kultur-noje/popmusiker-blev-manusforfattare-med-flyt/

      Radera