måndag 29 april 2013

Filmtipset - The Guilt Trip

Jag kommer ut med ett erkännande; jag har sett så gott som alla filmer med Barbra Streisand. Även jag kan undra varför, visst, hon är en enorm talang, men de flesta filmer hon gjort är på sin höjd halvdana, med ett undantag; What's Up Doc? från 1973 (goddag Yxskaft på svenska). Den är å andra sidan en av de roligaste och bästa filmer som gjorts. Jag har också sett så gott som alla filmer med Seth Rogen, men det behöver man inte skämmas för, han är riktigt rolig.

Inget svårt val att se The Guilt trip med andra ord, trots lågt betyg på IMDB. I filmen är Seth en vetenskapsman som uppfunnit ett rengöringsmedel som består av soya, kokosnötsolja och en olja till, ja det där fattar inte jag heller, men någon säljare är han inte, så filmen handlar om en road trip tvärs över USA som han gör med sin mamma spelad av Babs och han besöker olika kedjor och försöker sälja in produkten och bondar med morsan. Ganska okomplicerat.

Regin är lite tafatt som vanligt med Anne Fletcher (27 Dresses, The Proposal), men om man sitter lugnt i båten så är det trots allt en kul resa, framför allt tack vare ett bra manus av Dan Fogelman (Trassel och Crazy Stupid Love, bl a). Jag blir alltid extra glad när det lyfter lite i slutet, och här kommer en smart vändning som är lätt att missa om man inte håller reda på vad karaktärerna heter, vilket jag sällan gör, så det tog mig en stund innan jag fattade. Den vändningen lyfte betyget från en svag sjua till en stark. 7/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar