fredag 12 april 2013

100 Höjdare - Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band OST, 1978



Efter ABBA var Bee Gees mina stora idoler. 1978 kom dubbelpn med Beatlestolkningar, som snabbt införskaffades och sen gick jag och väntade på filmen. En del anser att detta är den sämsta skiva som någonsin gjorts, eller onödigaste. Men jag håller inte med, jag hittade Beatles tack vare den här skivan, så för mig är den absolut nödvändig. Visst Beatles fanns överallt 1978, men samtidigt så djupt rotade i allas medvetande att de fanns ingenstans. Jag minns att jag försökte komma på som tolvåring om jag inte hört Beatles innan, men det enda jag kom ihåg var en liten faktaruta i Kamrat-Posten, men förmodligen hörde jag dom i bakgrundsbruset överallt, hela tiden.

Skivan är som sagt bra, det som kan kännas trist är att man som vanligt ropat in Beatlesproducenten George Martin för att skapa karbonkopior av originalinspelningarna, han har fått göra det antal gånger och det blir proffsigt, men inte så spännande.

Filmen såg jag aldrig då eftersom den enligt recensenterna var otroligt dålig, så dålig att försäljningen av den här skivan som redan var uppe i miljonupplagor, tvärdog. Som tur är för alla inblandade hade den redan sålt så mycket att projektet trots allt gick med vinst. Jag har filmen på dvd och har sett den ett par gånger, tyvärr är den inte ens njutbar som kalkon. För mycket knark bakom kulisserna misstänker jag.

Bäst blir plattan när Aerosmith och Earth, Wind & Fire får lite friare tyglar i sina tolkningar, och de två blev också stora hits på singellistan i Amerika.

Skivan finns inte på Spotify, men filmen ligger på youtube 

(LP Side 1)
  1. Introducing Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (4:42)
    "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" — The Bee Gees and Paul Nicholas (1:56)
    "With a Little Help from My Friends" — Peter Frampton and The Bee Gees (2:46)
  2. "Here Comes the Sun" — by Sandy Farina (3:45)
  3. "Getting Better" — performed by Peter Frampton and The Bee Gees (2:46)
  4. "Lucy in the Sky with Diamonds" — Dianne Steinberg and Stargard
  5. "I Want You (She's So Heavy)" — George Martin, Peter Frampton and The Bee Gees, Donald Pleasence, Dianne Steinberg, Paul Nicholas, The Bee Gees and Stargard (6:31)
(LP Side 2)
  1. "Good Morning Good Morning" — performed by Paul Nicholas, Peter Frampton and The Bee Gees (1:58)
  2. "She's Leaving Home" — Steven Tyler, The Bee Gees, Jay MacIntosh and John Wheeler (2:41)
  3. "You Never Give Me Your Money" — Paul Nicholas and Dianne Steinberg (3:07)
  4. "Oh! Darling" — Robin Gibb (3:21)
  5. "Maxwell's Silver Hammer" — Steve Martin and the vocal chorus (4:31)
  6. Rise To Stardom Suite (5:11)
    "Polythene Pam" — The Bee Gees (0:38)
    "She Came in Through the Bathroom Window" — Peter Frampton and The Bee Gees (1:46)
    "Nowhere Man" — The Bee Gees (1:14)
    "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise) reprise" — Peter Frampton and The Bee Gees (1:33)

(LP Side 3)
  1. "Got To Get You Into My Life" — Earth, Wind & Fire (3:36)
  2. "Strawberry Fields Forever" — Sandy Farina (3:31)
  3. "When I'm Sixty-Four" — Frankie Howerd and Sandy Farina (2:40)
  4. "Mean Mr. Mustard" — Frankie Howerd (2:46)
  5. "Fixing a Hole" — George Burns (2:25)
  6. "Because" — Alice Cooper and The Bee Gees (2:45)
  7. The Death of Strawberry (3:24)
    "Golden Slumbers" — Peter Frampton (1:39)
    "Carry That Weight" — The Bee Gees (1:45)
(LP Side 4)
  1. "Come Together" — Aerosmith (3:46)
  2. "Being for the Benefit of Mr. Kite!" — Peter Frampton, The Bee Gees, and George Burns (3:12)
  3. "The Long and Winding Road" — Peter Frampton (3:40)
  4. "A Day in the Life" — Barry Gibb and The Bee Gees
  5. "Get Back" — Billy Preston (2:56)
  6. "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band [Finale]" — The cast (2:13)
Fler Höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar