fredag 19 april 2013

100 Höjdare - Håkan Hellström - Det Kommer Aldrig Va Över För Mig, 2013

Ja, detta är naturligtvis helt oseriöst; en helt nysläppt platta bland mina mest spelade under 40 års tid! Jag hade tänkt inkludera förra skivan, 2 Steg Från Paradise, och redan det är väl tveksamt. Eller? Förra skivan känns som en Best of, det är bara bra låtar, bara hits. Så känns inte Det Kommer Aldrig Va Över För Mig. Än. Men vissa skivor har DET. DET som gör att man inte kan sluta lyssna, de bara går på repeat, igen och igen och igen... Så är det med den här skivan, det handlar inte om att man vill gilla det. Jag ville gilla Britta Perssons nya, men efter ett par lyssningar fanns inget som drog mig tillbaka. Håkan vill jag inte lämna överhuvudtaget, hur sällan händer detta med en skiva? Hur sällan under 40 år. Kanske inte ens 100 gånger. Därför måste Håkans sprillans nya in på min lista över de 100 mest spelade. Det är ett säkert bett.

Och jag har full förståelse för att Håkan polariserar, man måste inte gilla musiken eller ens förstå den. Riktigt bra musik kräver att lyssnaren fyller i hålen i musiken och då måste man också ha pusselbitarna i sig. Alla har inte det. Precis så känner jag för Springsteens Born To Run, jag har försökt flera gånger, men jag har inte pusselbitarna, så även om jag älskar ett par av hans skivor blir den dyrkan som slår ut varje turnésommar obegriplig för mig. Och lite frustrerande, för jag undrar ju ändå om jag missat något. Som jag kanske hittar sen. Herregud, det finns så mycket musik, låt det bara vara.

Håkans nya på Spotify.

01    Peace N Luv
02    Det Kommer Aldrig Va Över För Mig
03    Du Kan Gå Din Egen Väg
04    När Lyktorna Tänds
05    Pistol
06    Valborg
07    Tänd Strålkastarna
08    Livets Teater
09    Fri Till Slut
10    Street Hustle
11    Det Tog Så Lång Tid Att Bli Ung

Fler Höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar