fredag 26 april 2013

100 Höjdare - Amanda Lear - Never Trust a Pretty Face, 1979

Innan min skivsamling svällde och tog upp ett halvt rum hade jag dryga tjugo plattor, som jag förvarade i ett "blädderställ". Skivorna klämdes ner i en hållare och när man bläddrade fram första skivan följde de andra snällt efter i ett sävligt tempo, som avslutades med att allt åkte ner i backen eftersom stället stod på en hylla. Nå, jag växte snabbt ur den, men en av dessa tjugo var Never Trust a Pretty Face.

Få tog Amanda Lear på allvar när det begav sig och om det nånsin fanns nån kredd i disco, var den bortblåst 1979. Amanda själv hade en härlig distans till sin karriär, men om man tänker efter är det precis det här som t ex Lustans Lakejer försökte härma, men som bara den som har en självklar plats i Europas jet set-liv kan projicera. Amandas attityd är helt rätt för det hon gör, hennes röst är avmätt och lite släpig. Hon står med som upphovsman på så gott som alla låtar här, inte kan hon väl ha gjort så mycket med låtarna tänker man, men Miroir skrev hon själv.

Covern på Lili Marleen har jag aldrig gillat, men den blev en stor hit. I övrigt är det bara bra låtar, tyska studiomaffian kompar och det låter sjukt bra. Man skulle kunna säga att det låter modernt, men bara om man som jag inte har en aning om hur modern musik låter.

Förutom en obskyr återutgivning på CD i Ryssland går inte skivan att få tag på längre. Spotify har bara enstaka låtar. Jag försökte skapa en spellista på youtube men tyskarna är väl hårdast av alla när det gäller detta, så man får ta låtarna en i taget, om man vill lyssna i följd.

Amanda Lear - Never Trust a Pretty Face, 1979

Side A
  1. "Fashion Pack" (Anthony Monn, Amanda Lear) - 5:05
  2. "Forget It" (Anthony Monn, Amanda Lear) - 4:10
  3. "Lili Marleen" (Norbert Schultze, Hans Leip - English lyrics: Tommie Connor) (German/English language version) - 4:40
  4. "Never Trust A Pretty Face" (Anthony Monn, Amanda Lear) - 4:45
Side B
  1. "The Sphinx" (Anthony Monn, Amanda Lear) - 4:20
  2. "Black Holes" (Anthony Monn, Amanda Lear) - 5:00
  3. "Intellectually" (Charly Ricanek, Amanda Lear) - 4:15
  4. "Miroir" (Amanda Lear) - 2:00
  5. "Dreamer (South Pacific)" (Rainer Pietsch, Amanda Lear) - 5:10
Fler höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar