fredag 5 april 2013

100 Höjdare - Bob Dylan - Blonde on Blonde, 1966

När jag köpte Blonde on Blonde på Cd i början på 90-talet var det som en flod bröt igenom sina vallar. Plötsligt förstod jag allt, jag hade hittat källan till allt det jag gillade, där alla mina hjältar gått med skopan och druckit sig otörstiga. Här finns blues, pop och rock, här finns snärtiga hits som I want you och långa låtar att dechiffrera som elva minuter långa Sad Eyed Lady of the Lowlands. Här finns textrader som blivit ikoniska; The ghost of 'lectricity howls in the bones of her face, vad det nu betyder, men som jag skivit tidigare, det spelar ingen roll, det enda som spelar roll är att man får ståpäls när man hör det. När man lyssnar på Blonde on Blonde blir man en lite bättre människa, kan man begära mer av ett konstverk?

Blonde On Blonde på Spotify

Rainy Day Women #12 & 35 4:35
Pledging My Time 3:55
Visions Of Johanna 7:30
One Of Us Must Know 4:57
I Want You 3:10
Memphis Blues Again 7:07
Leopard-Skin Pill-Box Hat 3:50
Just Like A Woman 4:52
Most Likely You Go Your Way And I'll Go Mine 3:30
Temporary Like Achilles 5:07
Absolutely Sweet Marie 4:57
4th Time Around 4:37
Obviously 5 Believers 3:37
Sad Eyed Lady Of The Lowlands 11:20

Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar