tisdag 26 mars 2013

Ingemar Johansson Revisited


Nu har jag lekt med Nik Silver Efex ett tag när jag konverterat till svartvitt, och det är ju ett jättebra program, enkelt att förstå och ändå stora möjligheter att påverka resultatet. Så nu ville jag prova de andra programmen de gjort. Jag började med HDR Efex. Detta blir nog fjärde HDR programmet jag testat och jag får erkänna; det enda jag begripit mig på. Superenkelt. Kanske underlättar det att jag suttit med Silver ett tag och lärt mig hur killarna (och tjejerna) på Nik tänker, men jag tror inte det behövs, sen har jag fortsatt med Color Efex för att bättra på färgerna, Dfine för att ta bort lite brus, och sist i Viveza för selektiv ljussättning utan att behöva krångla med lagermasker.

Jag kan tänka mig att en del protesterar nu och ropar fusk. Först har vi ett lager med dom som anser att en bra bild tar man i kameran och att allt annat är fusk. Sen har vi dom som lagt år på att lära sig Photoshop och som tycker att saker skall göras krångligt. Wake up! Det är en ny värld.

Så här såg bilden ut när jag försökte sist med HDR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar