söndag 31 mars 2013

100 Höjdare - The Beatles - Revolver, 1966

Mitt intresse för 60-talsmusiken hade nog bubblat ett tag, men den 8:e december 1980 exploderade det. Plötsligt var Beatles överallt och jag tog mig an musiken väldigt kronologiskt. Fjorton år gammal kan man nog säga att jag blev vuxen med den här musiken. (Om det nu är så att man är vuxen, ibland kan man ju undra...)

Revolver köpte jag under en sommarsemester i Italien, vilket innebar att jag satt och tittade på omslaget i flera veckor innan jag faktiskt fick lyssna på skivan. Jag undrar hur mycket ett omslag kan färga musiken; trots att skivan är sprängfylld med experimentlusta, så är den väldigt svartvit för mig. Det är märkligt, det finns låtar här som borde vara rena färgkaskader, Good Day Sunshine, Yellow Submarine, Got To Get You Into My Life... Men skuggan från Lennon i högform på de båda avslutande spåren She Said She Said och Tomorrow Never Knows kan ingen låt ta sig ur.

Förmodligen blev balansen mellan all genialitet från samtliga inblandade som allra bäst på uppföljaren Sgt Pepper, men för en deppig tonåring var det Revolver som snurrade mest på skivtallriken. 

Hela plattan på Youtube

Sida A
  1. "Taxman" (George Harrison) – 2:39
  2. "Eleanor Rigby" – 2:07
  3. "I'm Only Sleeping" – 3:01
  4. "Love You To" (George Harrison) – 3:01
  5. "Here, There and Everywhere" – 2:25
  6. "Yellow Submarine" – 2:40
  7. "She Said She Said" – 2:37

Sida B

  1. "Good Day Sunshine" – 2:09
  2. "And Your Bird Can Sing" – 2:01
  3. "For No One" – 2:01
  4. "Doctor Robert" – 2:15
  5. "I Want to Tell You" (George Harrison) – 2:29
  6. "Got to Get You into My Life" – 2:30
  7. "Tomorrow Never Knows" – 2:57
Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar