fredag 1 mars 2013

100 Höjdare - Underland - Kärlek Enkel, 1986

 Det är lite märkligt att man redan är så bortskämd med tillgång till all musik att det upplevs som frustrerande när vissa plattor inte finns att få tag på, vare sig på lagligt vis eller olagligt. Det är några få som inte är så lätta att hitta och den här skivan med gruppen Underland är en av dom. Sångerskan Eva Bergström kom från punkgruppen Mögel som turnerade med Ebba Grön, men inte trodde på att spela in sin musik. Allt skulle vara live och direkt.

Kärlek Enkel är fylld med influenser från folkmusik och det gör att skivan känns modern fortfarande, vilket man inte kan säga om svensk pop från 80-talet i allmännhet. Texterna är också bra och jag gillar Evas röst. Det är kanske inte jättekommersiellt, men skivan borde vara mer känd. Borde ha gjort ett större avtryck. Det tyckte kanske medlemmarna i Underland också för efter detta lämnade dom musiken. Eve Bergström skriver barnböcker idag och jobbar som lärare.

Ett smakprov på hur det låter skall ni få i varje fall, jag har filmat och klippt en video till Välkommen Sol, eftersom den känns mest aktuell så här i mars. Håll till godo!


Underland - Kärlek Enkel

A1. Vindlande Väg 3:15
A2. Kärlek Enkel 4:09
A3. Mitt Liv På Tivoli 3:19
A4. Flyger 3:21
A5. Människosagor Sebastian Öberg [ Cello ] 3:52
B1. Kom Tillbaks 3:45
B2. Livet 3:44
B3. Vågar Jag 3:15
B4. Välkommen Sol Sebastian Öberg [ Cello ] 3:01
B5. Upp Till Havet 3:34

Fler Höjdare

4 kommentarer:

  1. Har lyssnat på plattan en hel del & fortfarande finns denna musik aktuell i mitt hjärta.
    "Kom tillbaks" är helt underbariunderlandet.

    Underland förtjänar bättre, hoppas på revival!

    De kommer att leva länge än då mina 4-åringar gillar skivan.
    Troligen är detta den mest underkattade svenska gruppen nånsin.

    SvaraRadera
  2. Och jag har faktiskt kvar denna fantastiska, underbara superskiva på vinyl. :) Har sålt alla mina andra vinyl men jag visste ju att denna aldrig någonsin mer skulle kunna hittas så den har jag sparat. Jag såg dem spela på rockklubben Errols som fanns i Göteborg på åttio-talet. Där spelade även Blue for two som jag också såg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftigt att ha fått se dom live! Och på fina Errols dessutom, min favoritspelning där var med Di Leva som då körde Stand up comedy mellan låtarna, i varje fall tyckte vi att det var otroligt roligt.

      Radera