tisdag 5 mars 2013

Filmtipset - Camille Rewinds

Man kan tro att jag bara sitter och letar upp udda filmer att skriva om, men så är det inte. Det är bara roligare att tipsa om filmer som behöver uppmärksammas än de som ingen missar ändå. Men för balansens skull kan ju nämna att Life of Pi är en riktigt bra film, snygg att se på och en mycket bra story. (8/10)

Camille Rewinds är en fransk film på mitt älsklingstema tidsresor. Camille är en ganska tragisk figur, en skådespelerska på dekis med ett havererat äktenskap bakom sig. Hon ramlar ihop på en nyårsfest och vaknar upp i en sjukhussäng på 80-talet. Min ungdomstid. En hel del tid har lagts på att återskapa 80-tals känslan, men framförallt är det roligt eftersom vi och Camille ser henne som den dryga 40-åringen och alla andra ser en 15-åring. Bara scenen när hon skall ta på sig sin 80-tals outfit och lämna sjukhuset räcker för att rekommendera filmen.

Det är en turbulent tid hon kommit tillbaka till. Hennes mamma skall dö knall och fall och hon kommer att träffa mannen i sit liv. Kan hon ändra framtiden och få ett bättre liv?



Filmen är väldigt rolig, men får en också att tänka på vad man själv skulle ändra på. Jag skulle köpt färre skivor och filmer i varje fall. Mitt livs sämsta investering. Alltså om jag var tvungen att leva om mitt liv. Jag har ju redan hört och sett dom. Annars ångrar jag inget egentligen. Men man hade ju gjort andra val för att få uppleva något annat. Väl trist att behöva gå igenom samma saker en gång till. (8/10)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar