fredag 22 mars 2013

100 Höjdare - Prefab Sprout - Steve McQueen, 1985

I början på 80-talet kunde de ute i förorterna se på MTV hela dagarna. För oss andra var det fortfarande en happening när det visades musikprogram på ettan eller tvåan. 1984 gick ett specialavsnitt av The Tube (Tuben) på svenska, med Jools Holland och Paula Yates som programledare. Flera timmar med det bästa England hade just då. Videobandspelaren gick varm. The Smiths med This Charming Man t ex och inte minst Prefab Sprout med Don't Sing.

Jag lyssnade halvt ihjäl mig på Swoon, LPn som de släppt. Smarta texter, smarta arrangemang och Paddy McAloon som sjöng What a shame that I'm not clever. It's for men with horn rimmed glasses and four distinguished A level passes.

Nästa platta var producerad till perfektion av Thomas Dolby och hade en hit på riktigt i When Love Breaks Down.

Jag köpte LPn, jag köpte ett ex till när jag hittade den amerikanska versionen som hette Two Wheels Good, och jag köpte CDn när den kom. Det finns också en deluxe version med fina akustiska nyinspelade versioner på en extra cd. 

Tredje skivan, From Langley Park to Memphis är egentligen den bästa. Jag köpte den när jag var ute och reste ett år och hade lite för mycket att lyssna in mig på när jag kom hem, så det är Steve McQueen som har snurrat mest.

Prefab Sprout - Steve McQueen på Spotify

  1. "Faron Young" – 3:50
  2. "Bonny" – 3:45
  3. "Appetite" – 3:56
  4. "When Love Breaks Down" – 4:08
  5. "Goodbye Lucille #1" – 4:31
  6. "Hallelujah" – 4:20
  7. "Moving the River" – 3:57
  8. "Horsin' Around" – 4:39
  9. "Desire As" – 5:19
  10. "Blueberry Pies" – 2:24
  11. "When the Angels" – 4:29
  Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar