torsdag 14 mars 2013

100 Höjdare - Kjell Höglund - Tidens Tecken, 1984

Har ni hängt med här ett tag har ni säkert noterat hur viktiga texterna är för att jag verkligen skall gilla en skiva. Och så är det naturligtvis med Kjell Höglund också. När man skall börja analysera en skiva på det här sättet kan man känna att om det nu är så viktigt, måste man då inte förstå vad texterna handlar om då också? Nej faktiskt inte. Jag tycker oftast att det är helt ointressant vad ett konstverk eller en text handlar om för konstnären, det viktiga är vad den handlar om för mig. Många gånger har inte ens konstnären själv koll på alla lager och meningar man kan hitta i det han skapat. Man kan tro att man gjort något av en anledning, men undermedvetet har man dragit andra paralleller än vad man var medveten om, som startar något helt annat i den som tar till sig det. Kjells texter startar något i mig, det räcker.

På Tidens Tecken gjorde han en Dylan och blev elektrisk, fast med synthar. Tror inte han blev kallad Judas för det, speciellt inte som hans kändaste och kanske bästa låt är med här; Genesarets sjö. Men skivan har många fler bra låtar och hela Kjells produktion är väldigt jämn, jag har lyssnat mycket på samlingsskivorna Glöd och Lokomotiv också, och redan på första plattan finns många av de bästa låtarna. Det är först nu som jag inser att ekosoundet Tekniska röntgencentralen inte är där för att signalera ödslighet och domedagsstämning utan för att det förmodligen är inspelat i Kjells kök med en rullbandsspelare.

Tidens Tecken på Spotify

Sida A
  1. "Getsemane" - 4:03
  2. "Siciliansk lidelse" - 4:08
  3. "Lorelei" - 4:06
  4. "Genesarets sjö" - 6:10
  5. "Anonym" - 3:05
Sida B
  1. "Bland helgon, skurkar och vanligt folk" - 4:18
  2. "Graalsång" - 6:35
  3. "Vän med livet" - 3:02
  4. "Hotell Intim" - 5:25
  5. "Magdalenas hemlighet" - 4:54

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar