tisdag 5 februari 2013

100 Höjdare - Manic Street Preachers - This is My Truth Tell Me Yours, 1998


Här skulle jag egentligen skrivit om en platta med det engelska bandet Belle & Sebastian. Under en ganska lång period körde vi tre plattor med dom samt den här skivan med Manic i cd-växlaren på jobbet. Ingen klagade, vilket annars brukade ske ganska snabbt. Det är inte omöjligt att detta är den skiva jag lyssnat på flest gånger av alla tack vare det.

När jag nu återvänder till dom och lyssnar mer intensivt, känner jag trots det inte igen låtarna på Belle & Sebastian skivorna. Jag tror de lämpar sig bäst som bakgrundsmusik helt enkelt. Det låter coolt och ibland kommer en liten grej som sticker ut. Mer sällan en hel låt tydligen.

This is my truth fick gå en hel del i bilen också, vilket gör att alla texter sitter och alla melodier finns under huden. Den här skivan är en sån platta som fungerar utmärkt som ett alternativ till en greatest hits platta. Även om "bara" fyra singlar släpptes från plattan och bara If you tolerate this... blev en riktigt stor hit, så känns det som om varje låt är betydelsefull. Vissa av de här texterna har varit som musiken ur mitt liv ibland.

This Is My Truth Tell Me Yours på Spotify
  1. "The Everlasting" - 6:08
  2. "If You Tolerate This Your Children Will Be Next" - 4:50
  3. "You Stole the Sun From My Heart" - 4:20
  4. "Ready for Drowning" - 4:32
  5. "Tsunami" - 3:51
  6. "My Little Empire" - 4:09
  7. "I'm Not Working" - 5:51
  8. "You're Tender and You're Tired" - 4:37
  9. "Born a Girl" - 4:12
  10. "Be Natural" - 5:12
  11. "Black Dog on My Shoulder" - 4:48
  12. "Nobody Loved You" - 4:44
  13. "S.Y.M.M." - 5:57
Fler Höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar