fredag 22 februari 2013

100 Höjdare - David Bowie - Young Americans, 1975


I inlägget om Harpo skrev jag om svårigheten att återuppfinna sig själv. En svår balansakt som få artister klarat av. Förutom kameleonten David Bowie då, som alltid var snabb att pröva nya idéer. 1975 hade han tagit livet av scenfiguren Ziggy Stardust och upptäckt soulen.

En del verkar betrakta detta som en mellanplatta, så är det inte. När jag tog till mig skivan hade jag en del tuffa tonårsförälskelser bakom mig och texterna här var precis vad jag behövde. Efter att inlett plattan med titelspåret och beskrivit ett liv som inte blev vad man tänkt sig, handlar texterna om att se sig själv som en vinnare, att någon däruppe måste ha ett gott öga till en och fascination över detta märkliga liv vi lever. Saker som jag fortfarande har med mig i min syn på livet. Glaset är halvfullt helt enkelt.

Kanske hade man inte var lika impad om skivan kommit idag, låtar om döda fiskar som flyter med strömmen känns ju t ex väldigt gjort. Men Bowies texter är också betydligt mer komplexa än så. Det finns ett djup här som gör att det fortfarande står sig.

En ung Luther Vandross har arrangerat körerna och bland kännarna anser man att det räcker gott så, men när plattan var klar tittade John Lennon in i studion och övertalade Bowie att spela in Across The Universe och Fame som dom jammade fram tillsammans. Kommersiellt var det helt rätt att plocka bort Who Can I Be Now och It's Gonna Be Me, men själv brände jag om skivan när den släpptes med dessa som bonuslåtar på 90-talet. Fame blev etta på USA-listan, men funkar inte alls på albumet. Plocka bort Lennon och in med mer Luther alltså.

Young Americans på Spotify.
  1. "Young Americans" - 5:11
  2. "Win" - 4:44
  3. "Fascination" (David Bowie, Luther Vandross) - 5:45
  4. "Right" - 4:15
  5. "Somebody Up There Likes Me" - 6:30
  6. "Across the Universe" (John Lennon, Paul McCartney) - 4:29
  7. "Can You Hear Me" - 5:03
  8. "Fame" (Carlos Alomar, David Bowie, John Lennon) - 4:16
     9. "Who Can I Be Now?" - 4:36 (Previously unreleased track recorded from 1974)
    10. "It's Gonna Be Me" - 6:27 (Previously unreleased track recorded from 1974)
     11. "John, I'm Only Dancing Again" - 6:57 (Single A-side recorded 1974)

Fler Höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar