tisdag 14 oktober 2014

Bilderna man aldrig tar



Jag får ibland höra att jag tar fantastiska konsertbilder eller snygga naturbilder, men när det blir dags att summera ett år är de bilderna sällan de mest intressanta för mig. De bilder jag vill se i en fotobok som summerar ett år är de på familjen.

Men även där blir det gärna att man ser till att ta bilder när någon fyller år, stora helger eller semestrar. Var är de vanliga bilderna där vi gör de mest vardagliga sysslorna?

I helgen hade jag med mig kameran in när vi skulle handla lite eftersom jag inte vill lämna den i bilen (försäkringar täcker sällan sånt man har i bilen som inte direkt är kopplat till den vid stöld). Efter ett tag insåg jag att ljuset var ganska spännande och miljöerna fotogeniska.

Av alla bilder jag tagit i år kan jag föreställa mig att just dessa är de som är mest intressanta om tjugo år. Mataffärer, om de finns kvar, kommer garanterat att se helt annorlunda ut, godispåsar likaså. Vi med för den delen.

Jag har sammanfattat varje år i en fotobok i sju-åtta år nu och den senaste var den första jag blev tvungen att betala fullpris för. Jag har innan alltid lyckats hitta rabattkoder eller erbjudanden där det räckt att köpa ett par läsk för att fotoboken ska bli gratis. Ett bra sätt att hålla koll på vilka firmor som just nu erbjuder rabatter på fotoböcker är Cuponation. Inte bara fotoböcker naturligtvis, från startsidan når du alla möjliga rabatter och extrapriser.

2 kommentarer:

  1. En annan sak vi oftast inte tänker på är att ta med kameran till jobbet. På mitt jobb har det ju varit oerhörda förändringar under de drygt 30 år jag har varit med. Tekniken har förändrats dramatiskt och tänk vad roligt om jag haft lite fler bilder på mina arbetskamrater, både de som är kvar på firman och de som nu är borta. Vardagsbilderna är inte att förakta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick precis igenom mina bilder från de första 45 åren, innan jag blev riktigt fotointresserad. Förvånansvärt få bilder som sticker ut och har allmänintresse, även när man kollar bakgrunder i porträtt och liknande. Det är tydligt att man aktivt måste tänka på tidsmarkörer och att man får med dom i bild. De hamnar sällan där av sig själv.

      Radera