torsdag 15 maj 2014

100 Höjdare - Kent - En Plats i Solen, 2010


Min första tanke var att Vapen och Ammunition borde vara en av höjdarna, men enligt itunes statistik är det En plats i solen som är mest spelad. Egentligen skulle jag vilja ha alla de tre senaste skivorna på listan, de blir som en helgjuten trilogi. Precis som när musik är som allra bäst är det svårt att slita sig, man vill bara fortsätta lyssna. När jag däremot kommer till Röd från året innan är det hur lätt som helst att stänga av, eller hellre börja om med senaste skivan Tigerdrottningen.

Jag har tidigare undrat här på bloggen hur det skulle bli om Kent försökte göra en sommarhit, men antagligen är det väl precis så här det hade låtit. På grund av deras image är det lätt att tolka omslaget som ironiskt, men Skisser för sommaren har t o m en La la la refräng. Lite sköna synthar på det, och det är så somrigt det kan bli i Kents värld.

Framför allt är detta skivan där jag hittade tillbaka till Kent igen, lite motvilligt och tveksamt, verkar det. Och nu ser jag också att de inte sjunger Vargar möter min blick, den texten blev plötsligt mer begriplig, men jag tycker fortfarande att det varit bättre med en lönehelg som exploderar utanför ens fönster i Gamla Ullevi.


Kent - En plats i solen på Spotify

  1. Glasäpplen - 4:48
  2. Ismael - 4:25
  3. Skisser för sommaren - 4:14
  4. Ärlighet Respekt Kärlek - 4:28
  5. Varje gång du möter min blick - 4:27
  6. Ensam lång väg hem - 4:11
  7. Team building - 3:58
  8. Gamla Ullevi - 3:38
  9. Minimalen - 4:21
  10. Passagerare - 4:18 (duett med Rebecka Törnqvist)
Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar