fredag 2 maj 2014

100 Höjdare - Guns n' Roses - Use Your Illusion I + II, 1991


Det känns som om jag har oproportionerligt många dubbelalbum på den här listan över mina mest spelade skivor. Speciellt om man tänker på att det innan cd:ns intåg ansågs vara en dårskap att släppa en dubbel lp. Dömt att misslyckas, vilket det också oftast gjorde.

Men även om jag brukar predikar "less is more" finns det något beundransvärt i musiker som ger sig på detta och lyckas få ihop det. Och ingen har lyckats bättre än Guns n' Roses med Use Your Illusion, som inte är en dubbel lp, utan två. Det är så unikt att det inte ens finns ett namn för det. Trippel lp finns, men vad kallar man detta?

Jag som så sällan förstått hårdrock, ramlade in på detta eftersom jag då var helt besatt av Terminator. Videon till You Could Be Mine var också en trailer inför filmen, och när jag sett den tillräckligt många gånger var jag fast.

Filmtemat återkommer i Civil War som inleds med ett härligt citat från en annan favoritrulle; Cool Hand Luke och i coverversionerna av filmlåtarna Live and Let Die och Knockin' on Heaven's Door.

Man lyssnar på en skiva om och om igen för att försöka förstå den. Att jag ännu inte tröttnat på Use Your Illusion, tror jag beror på att jag ännu inte begripit den, att det alltid finns något nytt att upptäcka. Och längden, det är lite av ett åtagande att börja lyssna, inte minst för att det är svårt att sluta, det är bra hela tiden, men om man nu gjort ett försök att skala ner det till en dubbelplatta kunde det låtit så HÄR enligt ett förslag jag hittade när jag googlade.

Här finns episka melodier, fantastiska riff och faktiskt bra texter, inte så vanligt bland hårdrocksbanden.

Spotifylänkar: Use Your Illusion I och Use Your Illusion II

I

1. Right Next Door to Hell [3.02]
2. Dust 'n' Bones [4.58]
3. Live and Let Die [3.04]
4. Don't Cry (original) [4.45]
5. Perfect Crime [2.24]
6. You Ain't the First [2.36]
7. Bad Obsession [5.28]
8. Back Off Bitch [5.03]
9. Double Talkin' Jive [3.24]
10. November Rain [8.58]
11. The Garden [5.22]
12. Garden of Eden [2.42]
13. Don't Damn Me [5.19]
14. Bad Apples [4.28]
15. Dead Horse [4.18]
16. Coma [10.16]

II

1. Civil War [7.42]
2. 14 Years [4.21]
3. Yesterdays [3.16]
4. Knockin' on Heaven's Door [5.36]
5. Get in the Ring [5.41]
6. Shotgun Blues [3.23]
7. Breakdown [7.04]
8. Pretty Tied Up [4.48]
9. Locomotive [8.42]
10. So Fine [4.06]
11. Estranged [9.24]
12. You Could Be Mine [5.44]
13. Don't Cry (alternate lyrics) [4.44]
14. My World [1.26]

Fler höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar