torsdag 22 maj 2014

100 Höjdare - E.L.O. - Out of the Blue, 1977


Jag gissar att jag var tolv år när jag hittade Electric Light Orchestras dubbellp i skivbacken på A-Livs i Torslanda. Det är tveksamt om jag hade hört talas om dom, men Star Wars hade kommit året innan så rymdtemat väckte säkert ett visst intresse.

Att man fick två skivor istället för en gav valuta för pengarna. Och dessutom fick man en affisch på köpet, samt inte minst en pièce de résistance, en modell i papp av rymdskeppet som man kunde bygga ihop och ställa på skivtallriken, så den snurrade vackert medan man lyssnade på musiken.

Musiken ekar av Beatles och är lätt att ta till sig, om jag nu inte var fan innan jag köpte skivan, blev jag det efteråt och förblev det i flera år framåt.

Redan vid dessa unga år var texterna viktiga för mig och även om Jeff Lynne skrev texterna i studion som en eftergift, var det precis den sortens lyrik som en tolvåring kan ta till sig, I wish I was a wild west hero, sjungande och dansande djur i The Jungle, låtar om vädret på sida tre. Eller om att bli vuxen i Steppin' Out.

Nu kan jag ju tycka att just texterna fäller skivan lite, men den symfoniska rocken står sig fortfarande.

Electric Light orchestra - Out of the Blue på Spotify

Side one
No.TitleLength
1."Turn to Stone"  3:47
2."It's Over"  4:08
3."Sweet Talkin' Woman"  3:48
4."Across the Border"  3:53
Side two
No.TitleLength
5."Night in the City"  4:01
6."Starlight"  4:26
7."Jungle"  3:51
8."Believe Me Now"  1:21
9."Steppin' Out"  4:39
Side three (Concerto for a Rainy Day)
No.TitleLength
10."Standin' in the Rain"  4:21
11."Big Wheels"  5:05
12."Summer and Lightning"  4:14
13."Mr. Blue Sky"  5:05
Side four
No.TitleLength
14."Sweet Is the Night"  3:26
15."The Whale"  5:02
16."Birmingham Blues"  4:23
17."Wild West Hero"  4:42

Fler höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar