lördag 5 oktober 2013

100 Höjdare - Niklas Strömstedt - Andra Äventyr, 1983


Nuförtiden spottar man på Niklas Strömstedt för att han får tv-tittarna att somna redan vid åttasnåret på lördagskvällarna, innan dess var det för textrader om fågelbegravningar. Men han har ju gjort bra grejor också. Förra intervjutvserien var riktigt bra, När vi gräver guld i USA tror jag betyder mycket för många människor. För mig är det låten som spelades hela kvällen när jag och sju grabbar till vunnit en resa till USA på jobbet. Sen är det hans två första skivor. Skjut Inte... Det Är Bara Jag! som kom 1981 och Andra Äventyr två år senare.

Allt som kom ut på EMI var intressant för mig, för väldigt mycket var kopplat till Per Gessle på ett eller annat sätt, på de här plattorna gästar han som låtskrivare. De här är inte lika polerade (och trista) som hans senare skivor, men det låter fortfarande snyggt. Åttiotalet skulle senare utvecklas till att svenska artister försökte låta moderna utan att veta hur. Mycket av det går knappt att lyssna på längre, men det kanske var nödvändigt för att komma ikapp. Här är det fortfarande enkel, naiv rock på svenska.

Niklas Strömstedt på Andra Äventyr på Spotify.


A1 En Annan Hand 4:03
A2 Äventyr 3:17
A3 Hela Vägen Hem 3:59
A4 Lefvande Lust 3:19
A5 Allt Du Vill 2:38
A6 Alarm! 2:07
B1 Bara En Skugga 3:54
B2 Syster, Syster 2:43
B3 Det Gör Så Ont
4:46
B4 Som Tårar I Regn 3:49
B5 I Väntan På Vadå 4:11

Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar