tisdag 27 november 2012

Amanda Jenssen - Hymns for the haunted


Det blir en liten paus här i 100 höjdare serien eftersom jag ville lyssna igenom några nya plattor som kommit. Miss Li, Bo Kaspers, Loreen bl a. Sen blev jag helt kinockad av Amanda Jenssens tredje skiva och den är det enda jag lyssnat på i veckan. Ett tag tänkte jag låta den bli en av mina 100 höjdare, men det får räcka med en rekommendation. Jag konsumerar inte musik på samma sätt som när jag var yngre längre.

Det har väl aldrig varit någon tvekan om att Amanda är en av de största talangerna som kommit fram ur Idol-soppan, men hennes tidigare plattor har inte fångat mig helt, även om det funnits starka låtar på dom. Inget av spåren på Hymns for the haunted känns överflödigt, det är fantastiska spår med mycket stämning. Det låter som man spelat in plattan på en bar i en spökstad i vilda västern. Kanske är några av musikerna gengångare också, vad vet jag. Det är en blandning av gammalt och nytt som är väldigt tilltalande.

Ghosts spelas mycket på radion och man tror alltid att det är Adeles Bond tema innan sången kommer igång. Kopplingen till Adele slutar inte där, jag tror att den här plattan skulle kunna bli riktigt stor om den får en vettig lansering i utlandet. Adele lyfte ju hela skivindustrin för ett par år sen, kanske kan Amanda göra samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar