fredag 2 november 2012

100 Höjdare - Ted Gärdestad - Droppar av solregn

Jag lyssnade på ABBA 1973, då Ted redan slagit igenom. Som sjuåring räckte det gott med ABBA, så Ted upptäckte jag inte förrän på 90-talet. Vi var på en konsert på Liseberg där både Harpo och Ted uppträdde. Min vän var ett stort Ted-fan och jag gillade Harpo.

Harpo har ju lite problem med synen och var inte riktigt i fas med publiken, men skall ha en eloge för sin energi. Ted var ju heller inte riktigt med, han hade sina hjärnspöken med på scen, så resultatet blev en av de mest skruvade konserterer jag varit på.

Men musiken kommer alltid att finnas där. Teds musik och brorsan Kenneths texter är en sån där fantastisk kombo som inte händer så ofta och det är så tidlöst; man tänker aldrig att den låten är inspelad -72 och den -79. Inte ens att Blue Virgin Isles i den svenska versionen Himlen Är Oskyldigt Blå är inspelad 1993. Den låten och För Kärlekens Skull också från 1993 ger en tyngd till Teds karriär som jag misstänker att han annars hade saknat. De två låtarna kommer man att sjunga också om 200 år, de är en del av den svenska låtskatten. Ingen av dem finns på något av Teds studioalbum. Därför är det bästa ur boxen Solregn ett självklart val till min lista över Hundra Höjdare, hundra sönderspelade album. Boxen är också bra, men som de flesta Cd-boxar så var den roligare att köpa än att lyssna på.

Spotify
  1. I'd Rather Write a Symphony
  2. Sol, vind och vatten
  3. Jag vill ha en egen måne
  4. Jag ska fånga en ängel
  5. Oh, vilken härlig da'
  6. Eiffeltornet
  7. Snurra du min värld
  8. Angela
  9. Satellit
  10. Rockin'n'Reeling
  11. Ge en sol
  12. Come Give Me Love
  13. Låt kärleken slå rot
  14. Lyckliga dagar
  15. När showen är slut
  16. Chapeau Claque
  17. Buffalo Bill
  18. Himlen är oskyldigt blå
  19. The Reason
  20. För kärlekens skull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar