fredag 3 augusti 2012

Augustifamiljen på Liseberg

Strax efter klockan sju börjar det regna, men det gör inte mycket. Augustifamiljen börjar inte spela förrän klockan åtta. Trots regnet är vi många som redan bänkat oss. Vi vet alla något och det är att det här gänget är mer än Håkan Hellströms kompand. Augustifamiljen är inte en orkester, de är en organism. De är så satans samspelta att man inte vet var augusti börjar och juli slutar. 

När det börjar ösa ner tar några skydd under scenen medan andra härdar ut i sina Lisebergregnrockar och går till en "happy place". Själv kurar jag under mitt paraply och lyssnar på stand up med Nick Swardson i lurarna. Strax före åtta kommer äldste sonen som får hålla paraplyet så jag kan plåta.

När Augustifamiljen går på är det tjockt med folk, kapellmästare Sporsén är mäkta imponerad, men lite regn stoppar inte längre en Göteborgare. Det är bara en tidsfråga innan vi utvecklat gälar här på västkusten.

Först ut på plan är Weeping Willows Magnus Carlson, som får sjunga Morrisseys Everyday is like Sunday. Det blir ju allsång direkt, i varje fall från mig och mina grannar.

Edith Backlund är nästa gäst och hon är så söt att jag glömt vad hon sjöng, men jag tror det var från hennes egen platta, (den är vansinnigt bra, lyssna!) innan hon kom tillbaka och sjöng Joni Mitchells Both Sides Now.

Näst ut är Love Antell från bandet Florence Valentin, som avslutar sitt set med röjiga Pokerkväll i Vårby gård, som jag hade turen att filma.

Youtube: Magnus Carlson sjunger Smokey Robinsons The Tracks of my Tears och sin egen Jag ber dig. Love Antell sjunger Thåströms (Imperiets) Kriget med mig själv.



När gänget går av efter ett två timmar långt set är man lycklig och tacksam, vilken fantastisk avslutning på den här konsertveckan, nu blir det inga konserter för min del förrän Kulturkalaset.

Augustifamiljen består av:
Stefan Sporsén, trumpet, keyboard och sång
Oscar Wallblom, bas och sång
Daniel Gilbert, gitarr och sång
Simon Ljungman, gitarr och sång
Labbe Grimelund, trummor och sång
Björn Almgren, saxofon

Klicka upp bilderna så blir det lättare att bläddra.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar