onsdag 1 augusti 2012

Tomas Andersson Wij på Liseberg

Precis innan konserten skall börja kommer regnet. Om det är för att det varit helt okej väder fram tills dess eller för att TAW:s fans är så trogna, så blir det fullsatta bänkarna framför Taubescenen ett hav av paraplyer. Själv försöker jag plåta med en hand under mitt, tur att man har en liten kamera.

Tomas Anndersson Wijs musik är blues på svenska med ett starkt vemod, när man försöker ta sig in i musiken på skiva är vemodet tungt och det bjuds sällan eller aldrig upp till en yvig dans som i Winnerbäcks musik. Live blir känslan en helt annan, kanske är det de humoristiska mellansnacken som lättar upp, eller så är det bara styrkan i musiken som besegrar både regnet och melankolin.

Med på scen fanns Gustaf Spetz, Per Eklund och Johan Berthling.

Här är en spellista med många av låtarna han spelade och det är den jag använt för att lyssna in mig på hans musik, det tar ett tag att komma in i det, men det blir nästan hypnotiskt efter ett tag.

Jag filmade tre låtar, Sanningen om dig, Landet Vi Föddes I och Ett Slag För Dig.



Klicka upp första bilden så blir det smidigare att bläddra.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar