fredag 24 april 2015

The golden boy









I den kreativa processen är man ofta ensam som fotograf, därför blir det väldigt mycket roligare när man är några stycken som jobbar ihop. Det här började för två år sen när jag såg en väldigt grafisk bild på en pojke som var målad i guld med bar överkropp. Det där skulle vara kul att testa tänkte jag och nu föll bitarna på plats.

Moa Markusson som jag fotat tidigare kunde hjälpa mig med sminket. Jag hade idén om att det inte skulle vara ett guldlager utan även mörkare skuggor, men exakt hur det skulle bli överlät jag åt henne och jag tycker resultatet blev fantastiskt.

Leo Aadland är en instagramstjärna och multitalang. Mycket lätt att jobba med, egna idéer, rör sig hela tiden, en känsla för vad som behövs, helt enkelt.

Vi började med att fota inomhus mot svart bakgrund och rökmaskin, mest för att det skulle gå lite tid så att solen skulle sjunka lite.

Jag hade tre locations dit vi kunde åka, solen var fortfarande väldigt skarp, så det blev Trädgårdsföreningen där det finns lite skugga, och de här guldstatyerna står. Jag hade bara sett pelarna som sticker upp över staketet, men väl på plats fanns det en ännu coolare som blev en perfekt bakgrund.

Solljuset var skarpt och jag vill helst fota med kort skärpedjup, då kom lilla GM1:an till användning igen. På den kan jag gå upp till 1/16000 dels sekund och därmed strypa ljuset lite till. Överexponerade bilder är svårare att rädda än underexponerade. Här hade vi också hjälp av Moa som assisterade med en guldreflexskärm.

Leo ville bli fotad mot körsbärsblommor, så efter det åkte vi till Seminarieparken och fotade det sista.

In the creative process, you are often alone as a photographer. So it's quite a treat to share the burden with someone else. This idea originated two years ago when I saw a graphic picture of a young boy painted in gold. That was something I wanted to try and now it came together.

Moa Markusson, whom I've shot earlier helped me with the make up. I had the idea that it wasn't just gonna be gold but also shades, but the details I left to her, and I think she did an amazing job.

Leo Aadland is an instagram star and multi talent. Easy to work with, has his own ideas, moving all the time. He simply knows what the photographer needs.

We started by shooting indoors against a black background and a smoke machine, mostly to pass the time and let the sun sink a little.

I had three locations in mind, the sun was still harsh, so I chose Trädgårdsföreningen for the shade and where you can see these gold pillars rising above the fence. Getting there we found another gold statue that was even better.

I wanted to shoot with a short depth of field and so I had to use the small GM1 for these shots, it allows me to shoot at 1/16000 sec, effectively keeping out the light and avoiding overexposed shots. You can save an underexposed shot, not so if you overexpose. Moa helped us here with a gold reflector screen.

Leo also wanted to be shot against the cherry blossom, so we went to Seminarieparken for the final shots.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar